Tilslutte køkkenafløb til afløb fra badeværelse

Jeg er ved at lave køkken i et nyt rum og skal derfor bruge et afløb. Der er i midlertid et 110 mm afløbsrør(faldstamme) fra vores badeværelse (inkl toilet) ovenpå, der kommer med i et hjørne af dette rum. Jeg har så tænkt mig at sætte et grenrør på afløbsrøret (50 mm gren) og så trække det til køkkenafløbet. For at holde det så lavt som muligt, og sikre at der er tilstrækkeligt fald på køkkenafløbsrøret vil jeg gerne bruge et 88 graders grenrør, men der er et eller andet der siger mig at det måske er en dårlig ide, og at jeg skal bruge et 45 graders grenrør for at undgå at toilertvandet bliver presset ud i køkkenafløbet, er det korrekt antaget?

Håber i kan hjælpe mig

vh Jakob

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har nu fået målt mig frem til at hældningen hvis jeg bruger 45 graders grenrør, så ender jeg lige knap en hældning på 2% på 50 mm røret, bruger jeg den på 88 så er det nærmere 3% hældning. men måske kan jeg løse det ved at bruge et 40 mm rør(så bliver hældningen lidt større) men er det en god ide.

vh Jakob
Der er ikke nogen risiko for at "lortet" bliver presset op i køkkenvasken. For det første har det meget lettere ved at falde lige ned, og for det andet er der både dine 3% fald og så skal det yderligere 60 - 70 cm længere op og igennem vandlås. Det kan ikke lade sig gøre. Men du skal sikkert have/ har måske udluftning på din klok på 1. sal. Ellers kan det godt trække luft ind i afløb. Altså klukke lidt.
Din overgang 110/50 er/kan være asymetrisk. Så du kan dreje den så 50mm udtag er i bunden af grenrør. Det giver lidt mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder godt at det ikke giver noget problem. Der er en vaccumventil på 1. salen er det tilstrækkeligt eller bør der være en decideret udluftning?
Jeg er ikke sikker på jeg forstår din sidste linjegrenrøreet kan vel kun vende på en måde:
https://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Afloebsroer-fittings-Graa-afloebsroer-fittings-varianter--Wavin-graa-grenroer-110-50-mm-87-5-gr-172856.html

Jeg kan godt forstå at du ikke lige fangede den. Jeg tænkte på at du ville bruge en 110/110 grenrør og så en overgng 110/50 Link her Det giver lige nogle mm mere nedád. Men hvis du har 3% fald så er det ok


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis