Samling af træ uden vinkelbeslag

Hejsa...

Hvordan er det man samler to stykker træ bare ved at skrue skråt?

Jeg synes det er svært især ved enden af en lægte der f.eks skal stå oprejst på en anden lægte...
Synes at træet revner og skruerne glider samt at træet så godt kan rykke sig.
Jeg har svært ved at finde videoer på nettet da jeg ikke ved præcis hvad jeg skal søge på
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes flere måder at gøre det på.

Ønsker du en mere holdbar og flot træløsning kunne du lave en "dado" i dit lange træ, på samme bredde som dit lodrette træ, så den får en fordybning at stå i. Klik her


Man kan også gå hele vejen og udstemme et hul i det lange træ, og i enden af den lodrette skære en tap der passer i hullet. Det er en af de allerbedste måder at samle to stykker træ på, da du får en meget stor overflade, hvor din lim kan hæge i. Klik her 


Du kan selvfølgelig også bruge dyvler, alt efter hvor tykt dine træstykker er kan man få dyvler og de små "Messing dimser" til at måle for dig i forskellig stykkelser. klik her


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svaret 😊

Ja alt det er jeg helt klar over og jeg har også med succes lavet en låge med dyvler i samlingerne...
Vinkelbeslag bruger jeg også flittigt...Men nu ser jeg i øjeblikket et svensk bolig program og det ser så legene let ud når tømreren lynhurtigt sætter skillevæg op uden vinkelbeslag...
Desuden mener jeg at have læst engang at træet man sætter skruerne i først sættes et eller andet antal cm eller mm før stregen så det passer når skruerne sættes i...fordi det bliver trukket på en eller anden måde 😊
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis vi taler skillerumslægter, så lærer du hurtigt at skrue skråt, og som du siger lade skruen trække lægten på plads. Det vigtige er at save lægterne ud i den rigtige længde... for kort og du har svært ved at holde det, for lang og den bliver svær at rejse mellem de andre.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja men hvor langt oppe sætter man skruen?
Jeg har kun brugt dem der er 5.0x6.0mm
Og måske er det derfor træet flækker for mig..
Hvad mener du jeg skulle bruge af str skrue
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo tak😊
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du kører skruen i vandret (eller bare lidt skråt) 1 cm ind først og så retter den op(ned) i den vinkel (ca 45 grader) så skulle den ikke så let ødelægge træet.
Jeg ville måske gå op i 90-100 mm lange skruer, så du får lidt større afstand til endetræet...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja det har du nok ret i...jeg tænkte selv på den længde skruer.
Desuden synes jeg at hovederne på dem jeg har måske er lidt voldsomme hvis der skal 1 skruer i
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 mm tykke skruer er nok for store for skruer i lægter, når de skal i på den måde. 4 mm x 80 f.eks. er bedre Eller bore for men så skal du lægge lægter ved siden af hinanden og bore for i flere samtidig, ellrs tager det for lang tid.
Hvis man sømmer det på den måde kalder man det stiksøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der findes også specielle bore skabeloner/jigs så man samler med skruerne på skrå, og samtidig får undersænket skruerne.

Boret forbore og undersænker i en arbejdsgang.

Boret ligner det her, men nok længere i den tynde ende..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis