Fra radiator til gulvvarme

Jeg skal igang med at bryde gulve op og lave nye gulve. Sikkert i hele huset på sigt, men vil gøre det lidt i etaper.
Gulvet skal op pga. for dårig fugtspærring under gulvet. Det er idag et teglstensgulv lagt på beton med lecaperler under. Huset er gammelt og står på kampesten.
Jeg vil erstatte det med styrolit, fugtspærre og så flisebelagt betongulv med gulvvarme.

Der er idag radiatorer i stort set alle rum, og da jeg ikke tager gulvet op i hele huset på en gang, så vil jeg gerne udnytte de eksisterende rør til gulvvarmen, hvis det er muligt. Er det det? Altså kan man bare fjerne radiatoerne og så køre vandet via termostater ud i gulvvarmeslanger i stedet?

Min varmekilde er pt. et ældre brændefyr, men det skal udskiftes med et pillefyr.

Jeg vil starte med værelserne fra øst og rum for rum arbejde mig mod vest. Hvis jeg kan bruge eksisterende rør, så bør rummene kunne afsluttes før næste rum påbegyndes. Men er det ønsketænkning? :-)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er ønsketænkning

Man kan lave direkte gulvvarme i et enkelt mindre rum under 6-7 kvm Men der er problemer med stor temperatur forskel imellem gulvet ved frem og retur. For at eliminere det skal der et større flow igennem men med en meget lavere temperatur end kedeltemperatur. Det gøres med en termostat, og en cirkultionspumpe i en såkaldt blandesløjfe. Jeg har da set sådan en sløjfe til blot et enkelt rum, men det var i et hus hvor der kun var gulvvarme i det rum.

Du skal have sådan en blandesløjfe med fordeler et centralt sted. Det kunne være i den nederste del af et skab i køkkenet, for eksempel lige bag radiator i bad. Det kunne også sidde ude ved fyret. Men du skal enten starte fra kontor enden, så du kan lave kanaler til fremtidig træk af rør. eller du skal starte med at lave "en grøft" eller kanal hele vejen igennem huset ¨som du så reparere nødtørftig til de næste års brug

Der skal så gå 2 plastrør fra denne fordeler og ud til hvert rum. Fordeler skal være til 9 x udtag, så der kommer 18 plastrør op i den når du er færdig  Så kan der sidde trådløs termostat i hvert rum og styre temperaturen individuelt.

Men et helt andet spørgsmål er om din sokkel går så langt ned at det kan lade sig gøre uden at understøbe den i små etaper. Der skal jo nok graves 40-42 cm ned, og du må ikke komme ned til bunden af sokkel, så risikerer du at huset skrider sammen. Hvis det er løse kampesten der ligger i sylgrøften, skal du være endnu mere påpasselig .

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
hvad mener du med at du vil lægge fugtspærre ?? en normal opbygning af gulv varme til nutid standard er
et sandlag styrolit 350 mm og så et betonlag med rionet og gulvvarmeslanger..
prøv at læse indlæg for 4 dage siden http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/208706
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis