Lysning af træloft

Hejsa. Min kæreste og jeg har lige købt hus og ønsker de gamle mørke trælofter lidt lysere. Har læst en masse tråde her inde h or der bliver anvefalet spærre grunder. Men er spærre grunder nødvendig hvis vi fx bruger panelhvid i stedet for rigtig maling?
MVH de nye husejere :-)

Sydbøge!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Jeg har ikke direkte svaret på dit spørgsmål. Kan blot fortælle hvordan jeg har lysnet mit listeloft / træloft for 8-10 år siden.
I 1 af rummene har jeg brugt panelhvid, uden spære grunder. Det lysnede loftet fint, men man skal være meget omhyggelig med påføring, da det ellers ser ujævn ud. Brug en bred pensel og mal så ca. 1 m2 ad gangen med penselstrøg på langs af brædder.
2 andre rum har jeg malet med kærnemælk 2 gange. Ikke det almindelige, for det er ikke ægte kærnemælk. Det er bar noget syrnet mælk og det hjælper ikke. Det skal være den rest der kommer fra smørkærnen. Det kan kun fås hvis man køber økologisk. Det lysnede loftet knap så meget i 1. omgang men her 8-10 år efter er viser det mere holdbarhed og ensartethed, end panelhvid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det tror jeg da. Jeg er ikke sikker på om det er gran eller fyr. Det er de helt almindelige trælofter der sidder i rigtig mange huse fra 70-80-90`rne Mine er høvlede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. Vores hus er fra 49 men ved ikke om loftet stammer helt der fra. Har du ikke brugt nogen shellak til at forsegle knaster så?

Sydbøge!
Jeg må lige komme med en rettelse. Når du skriver panelhvid, svarede jeg som om det var en lysning af brædsder. Men jeg er kommet til at tænke på om det er en dækkende maling i stedet.
Det jeg opnåede var en blot lidt lysere brædder, men træets årer og struktur kan stadig ses tydelig. Hvis vi taler om dækkende maling så skal der knastlak, og spæregrunder til. Men forinden skal loftet omhyggelig rengøres, med f.eks. grundrens.
Mit hus er fra 1916 med lofter var sat op i 1984.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Et godt gammelt middel er oxalsyre , så bliver træet som nyt.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Panelhvid er ikke heldækkende. Man kan stadig se træet igennem der :-)

Sydbøge!
https://www.bilka.dk/have/maling-og-traebeskyttelse/maling/tendens-traemaling-panelhvid-45l/p/100105645 havde forestillet mig noget i den stil :-)

Sydbøge!
Inden vi skiftede lofter ud med gips, var der også trælofter. Jeg havde noget hvidt træ og metal maling, jeg blandede med vand. Brugte en svamp til at påføre det, men man skal være opmærksom på når man stopper, da man ellers vil kunne se det.
Min svigerfar har malet en hel havestue med denne måde, og det er ikke til at se forskel om de er købt lysnet.
Husk blandingsforholdet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også