Vandtilførsel ind i vaskemaskinen løber

Hej LDS'ere!

Vi er netop flyttet i hus og skal til at lære alt om 'udfordringerne' i et hus af ældre dato...  ahem...

Den vaskemaskine som har stået her før blev fjernet og vi har fået sat vores egen op af en montør. Men da den gamle blev fjernet, løb hanen som tilførte vand via et rør ind i vaskemaskinen. Det ligner sådan en hane, som man ser udenfor til f.eks. havevanding. Jeg prøvede inden installationen af den ny vaskemaskine at lukke den helt i uden held, den stod stadig og løb ligeså stille. Der er også en sort dims nedenunder, som jeg fik lukket vandet på (den kan stilles lodret eller vandret), men så løb det over et andet sted (tilsyneladenden en kegleformet dims med to andre vandrør ind til opsamling af kondens vist nok).

Vi troede at fordi montøren kom og satte den ny vaskemaskine til, så ville problemet blive løst, men ak, det løber vist stadig, for vi har haft vaskemaskinen til at køre en prøvevask, og stadig samles der en lille sø nede i bunden af den.

Montøren sagde det var kalk og at man skulle åbne og lukke flere gange, for at det bliver skyllet ud. Det havde jeg egentlig prøvet uden held. Er der andre forslag?

Tusind tak på forhånd hvis I kan hjælpe.

Mvh

Eva

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu vil jeg dele problemet op for at du kan fejlfinde korrekt. Når han tilslutter vaskemaskine, skal der lukkes for vandet, og så er det naturligvis skøn at vandhanen er tæt, så det ikke løber ned over fingrene på ham. Men når vaskemaskinen er tilsluttet denne vandhane, så skal den jo åbnes og stå åben hele tiden.

Nu er det magnetventil til vaskemaskinen, (sidder i den plastboks der ses under vandhanen) der skal lukke og lukke op for vandet. Så de 2 ting har ikke noget med hinanden at gøre. Når du siger en lille sø i bunden af vaskemaskine mener du så at du kan se vand inde i tromlen når den har stået et stykke tid eller kommer der lidt ud når trevlesi tages ud, for det vil der altid gøre ? ?

Det andet forstår jeg ikke, for den hane under, er en almindelig kuglehane som kan lukke for forsyning til både vandhane og vaskemaskine. Hvis du stadig får vand af "2 rør i en kegleformet dims" når du prøver kunne jeg godt tænke mig at se et billede hvor det kommer med også.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De fleste vaskemaskiner har et vandsparesystem af en slags, så der vil altid stå 1-2 liter vand i bunden af maskinen/inde i/under tromlen! Hvis man har tømt den, fx. i forbindelse med rensning af trevlesi, så står der ofte i vejledningen, at man skal hælde 1-2 liter vand i inden man starter den. Det samme gælder når den er ny/ved nyinstallation.

Tjek lige dette i vejledningen! 


Træd ikke på mine ledninger :o)

Hej Erik

Tusind tak for svaret, det er super. Beroligende at lære om mekanismen ang. magnetlåsen.

Montøren sagde at det var normalt at det dryppede/småløb hvis der var lidt kalk.
Der ligger simpelthen vand når man kigger ind i tromlen. Det er ikke en helt splinterny vaskemaskine (købte den fra ny, har brugt den lidt og har så haft den stående lidt, og har ikke før oplevet at der var vand inde hvor tøjet skal ligge.
Åbnede så for trevlesien (har ikke før været opmærksom på den) her til aften og så kom alt vandet ude inde fra tromlen, der var mere end i en alm. vaskebalje på 5 liter. Kunne efter tapning se at der lå en mønt og lidt plastik, måske har det noget med det at gøre.
Har taget et billede af den kegleformede dims, den sidder ved rørene under vandvarmeren.
Tror jeg skal prøve at køre en testvask med vaskemaskinen igen og se om det fortsætter.
Tak igen

Også tak til Bobenontot - vi har godt nok ikke lige oplevet det med vandet med denne vaskemaskine før (har brugt den før så selvom den er ny, er den ikke spritny). God idé med at kigge i vejledningen, den er godt nok pakket i flyttekasser stadigvæk, men jeg kan jo nok finde den på nettet. Takker

Det fine billede ligner godt nok et afløb for kondensvand fra gasfyr samt afgang fra sikkerhedsventil i vandvarmer. Og lige til venstre for sidder der en lille slange hvis du skulle få brug for at lukke mere vand på varmeinstallationen.
Men jeg kan simpelthen ikke få det til at passe, at den kuglehane ved vaskemaskine, kan sende vand ud i kondens / sikkerhedsventil afløb hvis i lukker den.

Jeg ved ikke om du skal køre "testvask" Jeg tror bare du skal smide noget tøj i og se om det virker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis