Er det asbest? (Isolering om varmerør)

Jeg har en afstikker på varmerørene i kælderen, der ender blindt. Jeg vil gerne have den fjernet og har prøvet at fjerne noget af den gamle isolering om rørene (huset er fra 32). Yderst er det et lag pap/gaze, og derunder selve isoleringen, som umiddelbart mener om noget stenhård glasfiber. Kan det være asbestholdigt?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det med stor sandsynlighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
"pappet" det brune papir kan være asbestholdigt, sten hårdt siger du... er det en rødelig farve lidt ala brændt ler? så er det sikkert Kieselgur som indeholder brun asbest, det plejer dog ikke at være sten hårdt men mere lidt porøst. Som tidligere nævnt er det typisk brugt ifm rørbuk og samlinger.

 

Det er kieselgur og indeholder højest sansynligt brun asbest. Jeg ville personligt ikke give mig i kast med at fjerne det fra røret da det nok kommer til at støve meget og det er ikke den sunde støv... selvom asbestskrækken er noget overdrevet. Derimod ville jeg nok få det pakket ind igen. alternativt så afisoler rørstykkerne 20 cm fra t stykket, her vil det nok bare være en form for mineraluld, skær dem over og fjern t stykket, skær nyt gevind på rørene og monter en samling.
Annonce
Tak - jeg havde besøg af en vvs'er i dag (i en anden sammenhæng), og han mente også, det var asbest

Ziwe.. Det var egentligt et godt svar. Ja det ligner kiselgur med asbest.

Dog er asbestskrækken ikke overdrevet. Lige nu ser man mange, der får dødelig lungehindekræft fordi de har boet sammen med en håndværker, der har arbejdet med asbest og kommet hjem med tøjet på. OBS: Kun få ugers udsættelse kan være nok.

https://www.fagbladet3f.dk/nyheder/...er-farligt


Hej hvilken slags isolering er dette ?
Arbejdsmiljø skrev den 24-04-2017 16:22:16

Ziwe.. Det var egentligt et godt svar. Ja det ligner kiselgur med asbest.

Dog er asbestskrækken ikke overdrevet. Lige nu ser man mange, der får dødelig lungehindekræft fordi de har boet sammen med en håndværker, der har arbejdet med asbest og kommet hjem med tøjet på. OBS: Kun få ugers udsættelse kan være nok.

https://www.fagbladet3f.dk/nyheder/...er-farligt

Hej hvilken type isolering er dette ? 

 


Men så længe man ikke piller i det, er det jo indkapslet og ikke farligt.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis