Er det asbest? (Isolering om varmerør)

JohnnyW
JohnnyW
116 8600
Jeg har en afstikker på varmerørene i kælderen, der ender blindt. Jeg vil gerne have den fjernet og har prøvet at fjerne noget af den gamle isolering om rørene (huset er fra 32). Yderst er det et lag pap/gaze, og derunder selve isoleringen, som umiddelbart mener om noget stenhård glasfiber. Kan det være asbestholdigt?
7 svar
 Følg tråden
ev elmand
ev elmand
14126 7480
Det er det med stor sandsynlighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Annonce
PinkHenrik
PinkHenrik
4523 6300
Man brugte typisk asbest ved bøjninger, T stykker og haner mm, hvorimod de lange lige stykker var rockwool.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ziwe
ziwe
473 9000
"pappet" det brune papir kan være asbestholdigt, sten hårdt siger du... er det en rødelig farve lidt ala brændt ler? så er det sikkert Kieselgur som indeholder brun asbest, det plejer dog ikke at være sten hårdt men mere lidt porøst. Som tidligere nævnt er det typisk brugt ifm rørbuk og samlinger.

JohnnyW
JohnnyW Trådstarter
116 8600
Det ser sådan her ud:

Annonce
ziwe
ziwe
473 9000
Det er kieselgur og indeholder højest sansynligt brun asbest. Jeg ville personligt ikke give mig i kast med at fjerne det fra røret da det nok kommer til at støve meget og det er ikke den sunde støv... selvom asbestskrækken er noget overdrevet. Derimod ville jeg nok få det pakket ind igen. alternativt så afisoler rørstykkerne 20 cm fra t stykket, her vil det nok bare være en form for mineraluld, skær dem over og fjern t stykket, skær nyt gevind på rørene og monter en samling.
JohnnyW
JohnnyW Trådstarter
116 8600
Tak - jeg havde besøg af en vvs'er i dag (i en anden sammenhæng), og han mente også, det var asbest

Ziwe.. Det var egentligt et godt svar. Ja det ligner kiselgur med asbest.

Dog er asbestskrækken ikke overdrevet. Lige nu ser man mange, der får dødelig lungehindekræft fordi de har boet sammen med en håndværker, der har arbejdet med asbest og kommet hjem med tøjet på. OBS: Kun få ugers udsættelse kan være nok.

https://www.fagbladet3f.dk/nyheder/...er-farligt

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Asbest? Og i så fald fjerne selv?
    Lav-Hus (14 svar)
  2. Er dette asbest??
    Lav-Hus (14 svar)
  3. Asbest - hvor kan den gemme sig?
    Lav-Hus (14 svar)
  4. asbest i rørisolering
    Lav-Hus (10 svar)
  5. Liste tag /pap tag
    Lav-Hus (27 svar)
  6. Isolering af rør i kælder
    Lav-Hus (5 svar)
  7. Asbest og puds/spartelmasse
    Lav-Hus (37 svar)
  8. Rørisolering.
    Lav-Hus (10 svar)
  9. Asbest?
    Lav-Hus (34 svar)
  10. Betondæk og isolering
    Lav-Hus (9 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her