Indmuringsdåse vandret

Hej.

Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt jeg må have lov til at indføre et 16 mm rillerør i siden af en 2m indmuringsdåse som illustreret på billedet - Dåsen kommer til at blive monteret vandret med en dobbelt fuga stikkontakt monteret - derfor ønsker jeg at denne bliver monteret vandret. Min logiske fornuft siger der ikke er noget i vejen for det - men jeg er alligevel kommet i tvivl grundet at indmuringsdåsen ikke er så kraftigt der hvor pilen illustrerer. Andre indmuringsdåser er basic knowledge da disse monteres lodret..

Skal jeg sætte 2 1m indmuringsdåser sammen og bruge 2 stikkontakter med sprosse i rammen. Eller går denne løsning.

Elektrikeren kommer og trækker kabler incl tilslutninger med efterfølgende godkendelse. Og jeg ved godt at jeg ikke selv må installere indmuringsdåser og trække flexrør - men det er nu den aftale jeg har lavet med elektrikeren - så får han heller ikke støv i hovedet 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må gerne føre rør ind af det hul i siden, den er beregnet til at slå ud. Men jeg mener ikke der sidder fastgørelses tårne til afbryder / 50x50 stikk. 2 steder midt i dåsen eller for den sags skyld i toppen og bunden hvis det er en samlet enhed. Så pil lige det røde låg af og se efter. Hvis ikke så bliver der jo problemer med at få stikkontakt til at sidde fast. Ja det kan fastgøres med de klør der sidder i siden men det er nu bedre med afbryder skruer ind i bunden især ved stikk. der ofte hvor stikprop ofte hives ud. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan lave begge løsninger

Dvs den dobbelte fuga stikkontakt sammen med en 2moduls indmuringsdåse som er monteret vandret.

Eller 2 x 1 modul indmuringsdåser med 2 seperate grisetryner.

men den dobbelte fuga stk. kont. har jo et andet design. så der skal du vælge det du synes er pænest.

jeg ville montere 2 x 1,5 modul indmuringsdåser og 1,5 moduls stikkontakter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja du må gerne fører rør/kabler ind af den blanket. Men du kan ikke montere 2 1M stikkontakter i den, uden at vende dem 90grader. Ellers kan de ikke fastgøres korrekt i dåsen.
Sætter du i stedet 2 stk 1M indmuringsdåser i, så kan det godt lade sig gøre. De kan klikkes sammen, før de mures i, og har samme størrelse som 1 stk 2M indmuringsdåsedåse.
2x http://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-indbygningsdaser/p/lk-fuga-indmuringsdaser
2x http://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/stikkontakter/p/lk-fuga-stikkontakt-1-modul
1x http://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-rammer/lk-fuga-baseline-rammer/p/lk-fuga-ramme-2-modul-63mm

Tak for hjælpen allesammen. Jeg var bekendt hvilket indmuringsmodul som hørte til hvilken kontakt. 1m stikkontakter i 1m indmuringsdåser og en dobbelt stikkontakt (grisetryne) i en 2m indmuringsdåse. Forskellen på at sætte to 1m indmuringsdåser sammen er vel bare der så komme en sprosse i rammen på stikkontankten.
Det var bare rørføring til den blandet jeg var i tvivl om da røret så sidder lige bag klostykkerne på den dobbelte stikkontakt. Men jeg får det bare fastgjort med skruer - der er ihvertfald tårne til at montere den denne vej.

Tak for super hjælp.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis