Udskiftning af varmtvandsbeholder

Min varmtvandsbeholder har slået læk, sådan at der nu er forbindelse mellem brugsvandet og cirkulationen. Symptomet er at crikulationstrykket stiger indtil overtryksventillen tager trykket af, og hvis jeg lukker for tilløb af brugsvand til varmtvandsbeholderen, så stiger trykket ikke. Varmtvandsbeholderen er tilsluttet oliefyr som eneste varmekilde.

Jeg har været i kontakt med en VVS'er som siger at det ikke kun er varmtvandsbeholderen som skal udskiftes, men også mit oliefyr fordi "Man kan ikke få en ny varmtvandsbeholder til den kedelunit mere". Kan det være rigtigt? Jeg tænker (måske naivt) at de to ting ikke hænger tættere sammen end de cirkulationsrør som forbinder dem...

Jeg vedhæfter et par billeder af anlægget og håber der er en som kan vejlede.

/ Thorsten

 



mvh
Thorsten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan man skifte vvb´en med mindre det ikke er en gennemstrømningsvarmtvandsbeholder, for de har ofte direkte forbindelse til kedlen og så bliver det lidt problematisk. Det tyder din vvb heldigvis ikke på den er grundet størrelsen.

Bliver det for bøvlet kan du også vælge at lukke helt af for koldt og varmt brugsvand til og fra vvb´en. Og i stedet sætte en el-vvb op, evt. en combi-beholder på det varmeste radiator-rør.
I en gennemstrømningsbeholder løber det varme brugsvand typisk i en kobberspiral på indersiden af tanken, hvor selve tankens varme kedelvand varme spiralen op.
Modsat en almindelig vvb hvor det er omvendt - her løber det varme kedelvand igennem en mindre kobberspiral, der i stedet varmer tankens brugsvand op.
Nu er det ikke bare sådan at udskifte en vvb på en kedelinit hvis den ikke fåes mere.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Skrevet af Frank Chr. på 09-02-2017 11:52
I en gennemstrømningsbeholder løber det varme brugsvand typisk i en kobberspiral på indersiden af tanken, hvor selve tankens varme kedelvand varme spiralen op.
Modsat en almindelig vvb hvor det er omvendt - her løber det varme kedelvand igennem en mindre kobberspiral, der i stedet varmer tankens brugsvand op.

Tak. Jeg er sikker på at i mit anlæg er det det varme kedelvand der løber igennem en spiral i varmtvandsbeholderen.

 

 



mvh
Thorsten
Annonce
Så burde udskiftningen være nem. Alternativt blot at proppe den gamle vvb til og sæt en ny vvb op med ny rørføring ved siden af - eller endnu bedre så tæt på varme aftapningshaner så muligt. :-)
Skrevet af Frank Chr. på 09-02-2017 13:27
Så burde udskiftningen være nem. Alternativt blot at proppe den gamle vvb til og sæt en ny vvb op med ny rørføring ved siden af - eller endnu bedre så tæt på varme aftapningshaner så muligt. :-)

Du har ret, i princippet ;-)  Jeg har ledt online og kan desværre ikke finde en vvb der, som den gamle, kun er 80cm høj og alligevel rummer 100 liter. Det lader til at de alle bliver over en meter, hvilket der ikke er plads til under fyret. Og jeg har heller ikke plads andre steder til at sætte en ny op

 

 



mvh
Thorsten

Jo de findes skam  selv har jeg en prisbillig og udmærket combi vvb model Drazice hvor højden er 71cm x Ø-52cm godt nok kun 80 liters men det er rigeligt til brusebad i en husstand med 4 personer. http://www.bizator.com/advert/m0915-2004922384-the-boiler-is-a-combined-hinged-okc-80-drazice-920-kw-indirect-heatingelektroden.html

prøv dog at ringe til vølund, det er dem der laver dit fy.
men ellers kan du vel sætte en beholder op ved siden af ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis