Opbygning til gulvvarme, beton

Hej Alle,

Gammelt spørgsmål og har kigget flere indlæg igennem - og er nu kun mere forvirret!?!? Er der en venlig sjæl som vil opsummer opbygningen af et betongulv til gulvvarme på et badeværelse?

Hilsen

Michael


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

udgravning. afrettet sand, radon-dug, Sundolitplader (400 mm), randisolering, udlægning af rio-net, påmontere Pex-slanger med afstandsklodser ned til net. afstand mellem slanger ca 300 mm, 100-120 mm beton.

Det er vigtigt at tage hensyn til skålen for gulvafløb og fald til samme. Der skal være plads til klæb og fliser.

Det er mit bud


 

hvad med jordspyd - hvor vil man placere dette? Under sundolitpladerne hvor der så løber en leder op til rionettet eller ?

De 100 - 120mm beton, er det hele beton laget, altså inkl slidlag? Vil man benytte en mere flydene beton til at fylde omkring sundoliten, hvor man vil benytte en mere fast/tør oven på pladerne hvor der kan rettes af i inden slidlaget?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Der er ikke krav om separat jordspyd til Rionet. Og det vil heller ikke være hensigtsmæssig. Jordspyd forbindes til jordledere ved el tavlen, samt til en udlignings plint som kan være lige under denne. Det er så hertil at jordleder /udligningsforbindelse føres fra rionet, metaliske gennemgående rør m.m.
Der skal ikke flydende beton eller andet "omkring sundolitten" Det skal være afsluttet så tilpas tæt at der ikke kan komme beton ned imellem plader. Små sprækker kan tætnes med lidt byggeskum.
Hele beton 100 - 120 mm Det er incl. evt. slidlag. I den underste del af betonen bruges støbemix 1.7 altså med lidt sten i. Slidlags beton blandes 1:4 cement sand

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik..

Jeg må hellere omformulere det med den flydene beton - jeg tænkt omkring sundolitten, helt ude ved sokkel/væggene?

Det vil sige at det ikke er nødvendigt at rionettet bliver jordret??

Med hensyn til laget af beton hvordan er fordelingen, hvis man siger at der er 120mm til det færdige gulv med klinker? Vil det være 90mm nederst, 20mm slidlag og de sidst 10 mm til klinker?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Der skal ikke bruges flere slags beton, og det med sten i betonens nederste lag er kun for at gøre den billigere.
Rionet skal jordes, det skriver jeg også i mit første indlæg. Men det er metoden jeg retter på. Det skal forbindes til de jordledninger der allerede er i bygningen. Hele fordelen med at forbinde det er at du ikke kan få forskellig spændings niveau når du står på gulvet og evt. rører ved noget stel på et apparat.
Hele din afretning med fald o.s.v. kommer sikkert til at foregå i slidlaget, så 20 mm slidlag er ikke meget. Nogle undlader helt slidlaget, hvis man har så meget øvelse at man kan lave det på en gang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Rionettet skal jordes i tavlen - tjek!

Når du siger at det kan laves på én gang, så mener du som ham her? -> https://www.youtube.com/watch?v=yFJKLtQ4xKY

Hvad er argumentet for at lave et slidlag, når man ligger klinker på til sidst?

@uldal nævner radondug - i en tidligere tråd læste jeg at når betonlaget var tykt nok, så var det overflødigt?

Er kravet i dag, steget til 400mm isolering under gulvet, mange nævner 250mm og 300mm??

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Det er korrekt at radon ikke kommer igennem et lag beton. Men det kan jo komme igennem ude ved randisolering. Hvordan det så kommer igennem vandtæt membran ved jeg ikke helt, men det bør du da undersøge hvordan man skal lave det. Det er ikke noget jeg har gjort noget ved. Men vi bor også i et område hvor der er meget lille risiko for radon. På nabogrunden er der lige bygget et nyt hus. Der blev der etableret både radondug og radonsug. Dert er vist det sidste nye. Der lægges et rør nede i drænlaget under dugen og dette rør føres op på loftet hvor der er adgang til frisk luft. Der vil så ske en lille skortens effekt i dette rør og radon trykket vil blive mindre. Hvis man tilslutter det til en ventilator kan radon indholdet nedsættes til få % af det oprindelige.
Jeg har lige lavet badeværelse og indgang. Jeg turde ikke lave betonlaget  på en gang. Du skal have overfladen på gulvet lige pæn om du lægger fliser på eller ej. Det må gerne være med små ruheder, men hvis du skal rette noget som helst op i fliselim, kommer de til at ligge dårligt. Jeg mener nu også det er 250-300mm afhængig af isolerings evne i sundolit. De sidste 100 mm må være til kapilær brydende lag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Gulvopbygningen skal udføres således, med gulvvarme i badeværelse:
350 mm trykfast isolering - min. klasse 37

120 mm slidlag C 100:400 (Radonsikker) ilagt rionet ø6 med maskestørrelse 150 mm.
Rionet placeres 50 mm fra isolering og op i beton, hvor gulvvarme fastspændes her på.

14-16 mm Vådrums membran, fliseklæb 9 mm gulvklinke.

Mod ydervæg placeres 30 mm kuldebrugs isolering og ved indervægge 10 mm kant isolering.
For radonsikring hvor betondæk møder vægge andvendes der tjærepap som PF2000.
membranen placeres ved væg og ligges 150 mm ud på isoleringen og klæbes 100 mm op af vægge med bitumen klæber. Her efter kan kant isoleringen placeres og rionet kan ilægges.

Fordelen ved kun at anvende slidlag som betonlag er, at det kan udføres af en arbejdsgang og faldet kan laves med det samme. slidlaget har samme styrke som den flydene beton.
Hvis der kun anvendes slidlag, så skal slidlaget komprimeres godt ved udlægning.

Hvis der anvendes klaplag og slidlag skal slidlages udføres med en tykkelse på 30-40 mm over hele gulvfladen. klaplaget skal være min. 80 mm.

Radonsug behøves kun når der anvendes letklinkenødder eller større stenstørelser som drænlag.

Anden Info:
Husk regler omkring fald på gulv mod rist.
Regler omkring hvis noget af gulvet udføres vandret
Fald placering og faldmetode samt ristvalg i forholdt til klinkens størrelse.

Husk minimumskrav til ventilation i form af udsugning og og tilførelse af luft.


Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
300mm styrolit løftet rionet som du montere slanger også 10cm beton færdig

Så er du inden for byggekrav man skal tænke på hvilken isolering er rentabel så alt over 300mm er spild imo. og radonsikring er ikke et krav. et 10cm betonlag er radonsikring.
@martin - det var en skarp gennemgang af gulvet, men nu skriver Ulrik 300mm og 100mm beton ! så er jeg igen forvirret :/

Har læst at når man har et tykkere lag isolering ~250mm? så er det ikke nødvendigt med kapillarbrydende lag under, er det korrekt?

Er der en som har en god tegning over hele gulvkonstruktionen?? Der er mange på google, men de er ikke altid lige gode

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis