Hæftemørtel til Multipor indvendig kælderisolering

Hej forum, søger råd fra murer eller anden fagmand.

Jeg skal til at montere omtrent 70kvm Ytong Multipor 60mm mineralske isolerings-plader. Til at hæfte anbefales det alle steder at benytte Isochaux hæftemørtel (som del af Isopor-"pakken". Det ser ud til at der skal bruges en hel del hæftemørtel, ja faktisk er det dyrere end mineralpladerne såfremt der vælges Isochaux både som hæfte og puds.

Jeg har kigget på alternativer til klæben, men vil fortsat gerne pudse op med Isochaux og holde det rå look efterfølgende. Navntligt har jeg luret på Skalflex hæftemørtel som er 2 til 3 gange billigere end Isochaux. http://skalflex.dk/files/files/Datablad_H%C3%A6ftem%C3%B8rtel_web.pdf

Er der nogen der kan anbefale eller fraråde Skalflex hæftemørtel ift  Isochaux til opklæbning af lette Multipor mineralplader? Og vil det betyde noget at have Isochaux som afslutning (på armeringsnet) såfremt Skalflexen klæber bag?

På forhånd tak for svar

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har opsat mine med ytong multipor letmørtel. Den er beregnet til det og koster ca. 500 kroner for 20 kilo. Jeg ville passe på med at bruge produkter, der ikke er beregnet til det, i sådan et projekt.
hej schnor, hvad endte du op med at gøre? jeg er i samme situation som du var i.  
Isochaux og skalflex kan ikke sammenlignes da isochaux er baseret på kalk mens skaæflx er baseret på cement. Egenskaberne som bevægelighed og diffusionsåbenhed er derfor meget forskellige.

Til at starte med ville jeg dog overveje hvorfor der er brug for hæftemørtel, det virker til at det er blevet en trend at mange altid starter med hæftemørtel i et projekt hvilket er fuldstændig unødvendigt. Hvis man har en rå kældervæg i fx beton kan man sagtens rette den op i almindelig isopor puds også putte plader på.

Det er udelukkende hvis der er fliser, akrylmaling eller anden afvisende overflade at hæfte mørtel er nødvendigt. Og har man sådan en overflade bør man uanset hvad kraftigt overveje at slå den ned istedet for at sætte ytong pladerne udenpå. 

Ask
@askholme, hvilken billigere produkt vil man skulle kigge efter for at få multiporen fast til den rå kældervæg?
Jeg ville bruge nordisk NHL 3,5 mørtel til opretningen. Du kan evt spørge dem 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis