Underdimensioneret cirkulationspumpe

Håber i kan hjælpe...

Jeg er ejer af en DVI kompakt 16, pumpe som vi fik installeret i foråret 2016. Den fungerer rigtig fint, men jeg har desværre oplevet en udfordring, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Vores hus er i 2 plan, hvor der er en kombination af gulvvarme og radiatorer i stueplan, og gulvvarme på 1. sal. Vi købte huset i 2016, og skiftede det gamle gasfyr med nævnte pumpe.

Vi har haft en del udfordringer med gulvvarmen på 1. sal, og vi har netop fået skiftet cirkulationspumpen på denne shunt, til en grunfoss Alpha2 – hvilket har afhjulpet dette problem. 

Vores udfordring er nu den, at når pumpen på 1. sal kører på max, bliver stueplan koldt. Vores VVS’er har derfor anbefalet at 1. sal ikke kører på max, men kun på trin 1, eftersom han har en idé om, at den nye pumpe “stjæler” varmen fra cirkulationspumpen i inderdelen i varmepumpen.  Jeg mistænker, at cirkulationspumpen i varmepumpen, er underdimensioneret?

Er der en kyndig, som ved noget om dette - og evt kan anbefale en løsning?

 

Mvh

Mikkel 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din vvs'er har ret pumpen på første sal kan godt stjæle varmen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Nej det vil nok ikke løse dit problem.
Hvad skulle grunden også være til at montere 2 pumper, der skal ud i gladiator kamp om vandet.
Kan du du ikke holde varmen på 1. sal med pumpen på 1?
Har du ikke en "blandekreds" til gulvvarmen på 1. sal? Kører din varmepumpe konstant når du mangler varme i stueetagen?

I en blandekreds kan cirkulationspumpen kun "stjæle varmen" hvis termostatventilen "kalder på varme", og så er det vel meningen at der skal tilføres varme.
Køret varmepumpen (næsten) konstant, kunne det tyde på at anlægget er underdimentioneret.

Søren O
en vigtig detalje er, at det er et et-strengssystem (beklager den info ikke var med). På 1. sal sidder en shunt på gulvvarmen - hvorpå der er 4 strenge med termostater. 1. sal er ca. 80m2, og stueetagen ca. 170 m2.
Når vi sætter 1. sal Cirkulationspumpe (CP) på 1, er der ingen problemer med stueetagen - men på trin 1, er det svært at få flow nok igennem til, at holde temperaturen. Det går fint,. når vi sætter den på eksempelvis Auto adapt, men så ryger varmen på første sal.
Anlægget er ret kraftigt. Vi blev anbefalet en 12kW varmepumpe, men valgte DVI's nye 16kW, og der er umiddelbart ingen problemer med produktion af varme - og systemet kører på trin 15 (ud af 20)med et fremløb på 51,5 grader (ved 0 grader udenfor).

Jeg skrev i går eftermiddag til DVI, og deres service chef ringede mig op 5 minutter senere (fantastisk service iøvrigt!). De kommer mandag uden beregning, og udskifter den pumpe der er i inderdelen. Den nuværende er en Wilo Yonos PARA 25/6 - som bliver skiftet ud med en Wilo 25 – 1 - 7,5.
Så håber jeg det løser problemet. Det tyder på, at DVI muligvis har lavet en super god 16kw luft/vand pumpe, men har glemt, at de bygninger som har behov for dette, er større - og at det måske er en fejl, at de har brugt samme CP som på de mindre modeller.
Jeg ved det ikke..ud over at vand "altid vil finde den nemmeste vej", er det sgu kompliceret at forstå ind i mellem :-))

Annonce
Lyder til at der kunne hentes en del besparelse ved at dine radiatorer blev byttet om til lavtemperatur. - og lavet om til 2-strenganlæg.
Nu kender jeg ikke dit anlæg- men godt princippet fra DVI - så sørg for at røret fra/til akkumuleringstanken er størst muligt indtil fordelingen til radiatorer og shunt. Det kan hjælpe en del.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Du har helt ret! Radiatorerne, er noget gammelt noget - og da vi (grundet stilen på huset), ønskede radiatorskjulere, var det nærmest en katastrofe. Vi har dog også en MCZ pilleovn i samme rum, som klarede opgaven - dog er det jo ikke optimalt. 

Jeg tjekkede op på, hvad de her nye "blæser radiatorer" kostede, og en pris på 6000kr stykket, fik mig til at vurdere muligederne igen ;-)

Jeg fandt derefter på et princip, som var langt billigere - og som måtte prøves. Jeg monterede computerkabinet blæsere på radiator skjulerne i bunden, og satte dem til 5V (= langsom luftcirkulation op igennem den gamle radiator). Det hjalp helt vildt. rummet var (uden blæsere og pilleovn) 18,7grader (de dage hvor der var -12grader for en måneds tid siden), og efter jeg monterede blæserne, kom temperaturen op på 22,4 grader i rummet. en kæmpe forskel - som kostede 29kr pr blæser (og iøvrigt stort set lydløs når de står på 5V).

Jeg har vedhæftet et billede af løsningen..

Kan anbefales!

 

Det er for stor en mundfuld, at lave hele systemet om. Det kan jeg sgu ikke overskue, så tænker at jeg må udtømme alle andre muligheder først.

Mon ikke ham fra DVI kan finde en løsning.
Et-kreds og varmepumpe er grundlæggende en rigtig dårlig løsning. Med varmepumpe er det vigtigt med en lav returtemperatur for at holde virkningsgraden oppe - og for at have varme ved sidste radiator skal returtemperaturen netop være høj.
Hvad med returvandet fra din gulvvarme på 1. sal - hvor er det tilsluttet? Hvis det kommer ind på varmekredsen, vil det give en mærkbar lavere temperatur til dine radiatorer efter tilslutningen (de efterfølgende radiatorer vil få koldere vand). Returen fra gulvvarmen skal tilkobles efter sidste radiator. Er det mon her problemet ligger?

Søren O
Et højere flov i varmekredsen til dine radiatorer vil helt sikkert hjælpe, man du får samtidig også en højere returtemperatur.

Søren O
Det kunne det godt være. Er bekendt med, at et strengssystem er noget ged - men det fungerer dog. Der er ca. 5 graders forskel på det der kommer retur til pumpen, og fremløb (lige nu). systemet på 1. sal, er bygget i 2003, og tilkoblet det eksisterende (tror jeg)..
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis