Montere stolpesko på betonsokkel - hvilken skrue?

Hej

Jeg skal have monteret sådan nogle banditter her på en høj støttemur, hvorpå der skal skrues stolper i til et rækværk. Muren er bygget op af fundablokke.

Hvilke skruer skal jeg bolte dem fast med?

http://www.bauhaus.dk/stolpesko-71x65x120-mm-galv-stal-u-form-vormann.html

 

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når muren er bygget op i fundablokke, må det jo være beton det skal fastgøres i. Så kan alt jo bruges. Jeg ville vælge en passende (afhængig af hulstørrelse) fransk skrue med rawl plug i det midterste hul og evt. nogle 6 x 60 climate (udendørs) skruer i de 2 ved siden af. De 2 kan så bores lidt skrå væk fra midter hullet så du ikke risikerer at hullerne løber sammen når du borer.
Man kunne også bruge kilebolte, ekspansionsbolte eller islagsbolte, men de har det tilfælles at et stykke af gevind vil sidde op over møtrik. Og det kan måske komme til at genere din stolpe. Normalt når man sætter maskiner fast i gulvet f.eks. skærer man det resterende af med en vinkelsliber, men dét er vel ikke så let her.

Jeg håber du bliver tilfreds med dem, selvom jeg tror du bliver overrasket over at det alligevel bliver noget "dingel" da den ikke har en stor "trædeflade"

Det er atgørende at stolpeskoen har en stor fod og er ret lang, og der er disse bedre tror jeg. Så kan de få 4 stk 8 mm x 60 franske skruer ned i 10 mm rawlplug


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar elmand. Havde også tænkt på franske skruer, men er usikker på, om det er i orden at bruge plugs i denne situation...?

Alternativt skal jeg vælge denne stolpefod i stedet:
http://www.bauhaus.dk/stolpefod-varmgalvaniseret-71-x-71-x-150-mm-nsh.html

Det åbner muligheden for at bruge injektionsmasse og gevindstænger - men måske er det overkill?

En tredje løsning kunne være en helt alm stolpesko til nedstøbning, som denne:
http://www.bauhaus.dk/stolpesko-71x60x100-mm-galv-stal-u-form-vormann.html

Hvor jeg borer et 20mm hul, fylder op med injektionsmasse, og trykker skoen ned i det.
Det vil dog kræve, at mine huller bliver boret relativt i lod, da stolperne ellers vil komme til at stå skævt...

Hmm... Svært at vælge... :-/

Den du har som 1. alternativ i 2. omgang er netop den type jeg har linket til. Det tror jeg er den bedste. Du skal måske lægge lidt skiver under hvis din beton ikke er helt ok. plast Rawl plugs og franske skruer er udmærket til udendørs brug. Men ellers kan man bruge islagsbolte når gevind sidder uden for stolpens område. Jeg mener ikke du får noget ekstra ud af at lime dem i.

tryk her for eksempel på den jeg kalder islags bolt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var det sgu da også - det havde jeg slet ikke set :-)
Jeg tror det bliver dem!
Eneste ting jeg skal have undersøgt er, hvor brede de er.
Muren er lavet af 15 cm fundablokke, og ud fra billedet vil jeg gætte på at foden også er 15 cm, hvilket ikke giver ret mange cm beton fra hullerne og ud til kanten - hvad tænker du der?

Hvis mit øjemål viser sig at være korrekt, kunne en løsning med injektionsmasse måske være det bedste, da dette ikke laver tryk nede i hullet, som en plug og fransk skrue vil gøre, med fare for at betonen revner.

Du har fuldstændig ret i din argumentation der står 71x71x150. Men de 150 mm kan naturligvis også være højde man mener. Selv om du bruger lim, så skal du nok alligevel holde boret lidt skråt ind imod midten, når din mur er så smal. Den stolpesko kan også fås et nummer mindre.

Jeg vil lige kaste en anden vild ide op i luften. Det vil helt sikker holde meget bedre hvis du simpelthen havde de stolper noget længere, og så satte dem fast ned på siden af muren, med nogle lange skruer igennem. Men det kan jeg naturligvis ikke se om det virker hos dig eller i dit hoved.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, jeg ville skulle bruge dem som hedder 71x71x150, da jeg planlægger at bruge 70x70 mm multistolper, og ikke de almindelige 75x75 mm stolper. Multistolperne er knap så grove :-)

Tror også de 150 er højden.
Jeg må en tur i byggemarked og måle :-)
Derefter tager jeg stilling til, og jeg limer gevindstænger i, eller om det bliver plugs og skruer.

Idéen med at bolte stolperne på siden af muren, har også strejfet mig, men det vil se forfærdeligt ud, i mit tilfælde, så det blev droppet.


Tak for hjælpen ;-)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis