Ståltegl hvad er forskellen

Hej, jeg skal lave et vindue i vores væg ned mod haven. Hul bredde ca. 135 cm. så 7 sten, men hvad er forskellen på en bagmur og en formur overligger. Er det noget med stenenes hårdhed ift. frost. Det hele skal pudses.

http://www.lavpris-byg.dk/st%C3%A5ltegl-bagmur-sten-p-2152.html

Hvordan finder man ud af om der skal være een eller to overligger oven på sådan et vindues hul. Der er et muret udhæng lige op over hullet, 6 skift. Væggen er "semi" bærende, der ligger en 4x4" på muren hvor spær står. Der er ligeledes et HE stålprofil der understøtter spæret ca. en meter fra væggen. 

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget med murstenens frostfasthed der er afgørende om der er tale om en ud- eller indvendig overligger.

Det er ikke selve overliggeren der bærer alene men den samlede murbjælke der etableres (mures sammen) over åbningen (husk understøtning af overliggeren, mens der mures og afhærdes).

Hvor mange skifter der skal mures sammen ovenpå afhænger af hvor høj murværket er ovenover og trykket fra spær o.l..

Altså må der først lægges murpap ind over den samlede bærende bjælke, men normalt kan der placeres en såkaldt TB-rende i 2. skifte over muråbningen.

Hej

Hvor er det sejt, du selv kan bygge det! Da vi derhjemme skulle have det hele skiftet, brugte vi Teglværket Sjælland. De hjalp med alt, også spørgsmålene angående ståltegl. Rigtig godt fornøjelse.


KH

Lise

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis