Blænde dør i koksvæg

Jeg har fjernet en dør, og skal nu have afblændet hullet (150x215 cm). Det er en koksvæg, som ved et par målinger omkring hullet har vist sig cirka at være mellem 74 mm og 78 mm tyk, inklusiv puds.

Efter behøringe søgninger på nettet er min plan at udfylde hullet med stålprofiler (45 mm) og gipsplader (13+13 mm), men dette vil blive tilsammen kun blive 71 mm.

Hvorledes får jeg bedst og/eller nemmest fyldt de resterende 3-7 millimeter op, så væggen bliver nogenlunde plan når jeg er færdig?

Jeg er på helt bar bund, har hidtil aldrig lappet større hul end efter en skrue.

Tak!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS  "har ikke tidligere lappet større huller end efter en skrue" så er det ikke for tidlig at få det lært
Det er ikke optimalt at lave den væg i Gipsplader. Det er 2 helt forskellige materialer, og vil altid som i ALTID revne i overgangen.
Du skal bruge nogenlunde samme materiale. Og din væg er ikke koks, men måske Leca blokke eller lidt mørkere slagger.

Tryk her for link til lecablokke der skal mures ind og pudses på begge sider. Og det er lettere at få til at passe og holde. Hvis det er den fremgangsmåde du går efter vender du tilbage med spørgsmål om hvordan. Så skal jeg nok forklare det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar og venlig velkomst.

Ja, det er slagger – jeg troede at det var det samme som en koksvæg. Ærgerligt, at gipsplader så ikke vil fungere, det så ellers ud som en overkommelig opgave.

Der går el fra loftet og ned til en halv meter over gulvet. Det løber i et metalrør 7 cm fra kanten af hullet. Jeg vil gerne beholde strømmen til en stikkontakt, som huset bestemt ikke har for mange af.

Kan jeg mure lecablokkene udenom dette metalrør?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har i forbindelse med eget renoveringsprojekt været ude i præcis samme problematik.
Byggede træskelet, monterede gipsplader og gav det en gang grov sandspartel for at udligne de mm forskel, der var. Det revnede i løbet af kort tid i hele kanten.
Jeg spartlede op på ny, gav det papirremse for at holde på samlingen. Hele væggen er efterfølgende fuldspartlet, blevet filtet og malet. Og det er nu 8md siden, og det er ikke til at se.
Skal ikke kunne sige, om det med tiden kommer til at give sig en smule. Men papirremsen lader til at være løsningen hos mig.
Som lmand skriver, er det bedst at vælge materiale der arbejder og opfører sig som det udenom. Jeg har for et par år siden lavet øvelsen, og der er ingen revner.
Det med elrøret forstår jeg ikke rigtigt, det tyder på at det er tilledning til en stikkontakt, men hvis de sidder 7 cm inde i den oprindelige væg, generer den vel ikke.
Måske skulle du udnytte situationen og invitere elektrikeren forbi, han kan måske nemt udvide med en stikkontakt mere på den anden side af hullet, og/eller måske på den modsatte side.
Så mit råd, tænk på en mulig udvidelse af el-systemet og mur det op i Leca (håber eder er noget at stille det på.)

 

Du kan sagtens mure det op i leca selv om der sidder elrør lidt inde i væggen. Man slår nogle stumper jern ind for hver skifte.
Mon ikke det elrør er til afbryder og stikk. Hvor afbryderern tænder lyset i et af rummene. Så skal du vel have det flyttet til at tænde ved en anden dør.
Vil du hellere gå vejen med gips, så er træ lægter kun 38 mm på den smalle led. Så er der plads til en spand spartel. Du ser opskriften hos FeurDK idag kl. 08:09

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har for nylig overtaget huset, og døren var egentlig allerede blændet. Blot var det meget nødtørftigt udført, idet et skab har dækket på den ene side. Men der er ikke umiddelbart behov for at flytte lyskontakter.

Strømmen kommer ned inde i selve dørhullet, ikke i væggen. Jeg prøver at vedhæfte et billede. Der har vel siddet en kontakt i dørkarmen engang, det gør der i hvert fald i alle øvrige dørkarme. For at få plads til røret skal jeg lave et 2x7 cm hul i hele lecastenens højde. Det er nemt nok?

Det lyder til at svaret på mit oprindelige spørgsmål er grov sandspartel og papirremse, men også at det ikke er den bedste løsning. Jeg må lige tænke over, hvad jeg har mod på.

 

Du skal i så fald lave en rille i leca blokke der passer til at røret kan være der. Er det farven på materialet man kan se i dørkanten ??
Så synes jeg mere det ligner siporex som man også kalder gasbeton / multiblokke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kom aldrig videre med dette projekt idet jeg tabte pusten af jeres utvivlsomt korrekte råd om at mure hullet med lecablokke.

Nu overvejer jeg i stedet at fjerne hele væggen og bygge den op igen som en gipsvæg. Er det farbart?

Jeg vedlægger et foto af væggen ved gulvet i den gamle døråbning. Umiddelbart vil min nye gipsvæg ikke rigtig have noget at stå på?

 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Nu kan man se at det er leca blokke som den oprindelige mur er lavet af. Så mon ikke der kommer en gipsvæg kyndig, der kan fortælle hvordsan du får det fæstnet i bunden. 

Jeg kunne godt forestille mig at skrue et par stykker krydsfiner eller lign. stærk materiale op under gulvbrædder (+ gulvbrædders højde med et bræt ) for at få fast underlagt for den stål gips profil der skal ligge i bunden.  Der kunne sidde skruer i de gulvbrædder der er lidt længere, det vil så dækkes af fodliste. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også