Erfaringer med mosegrise og asparges?

Hej. 

Når vi kommer lidt tættere på foråret, vil jeg lave et 30 cm højt højbed og plante 2 rækker asparges i. 
Men jeg har jævnligt mosegrise (stor våd grund tæt på).
Er det en plante, som mosegrise elsker? For så kunne jeg starte med at lægge volierenet nederst.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandrotter og stort set alt hvad der gror i jorden er en dårlig cocktail.

Med mindre du da ikke serverer en "Bloody-Mary" for de bæster.
..forresten, i gamle dage var det almindelig man hegnede sin kål-have inde så folk og fæ ikke skulle forgribe sig på ens afgrøder. Så lodret nedgravet mink-tråd er nok en god ide hele vejen rundt om køkkenhaven, hvis man er meget plaget af mosegrise, evt. kombineret med et højere hegn over jorden, for at holde andre ubudne gæste væk.
Min lillebror bor i en skov, så deres køkkenhave er hegnet meget forsvarligt ind, kron- og rådyr kan vældig godt lide salat og gulerødder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Takker for budene
Og desværre har de (mosegrisene) kostet mig flere æbletræer Og de er noget sværre at beskytte, Men det kan være, at jeg gør forsøget med tråd i en 3 meters radius.
Men jeg har 2 pærertræer, som de ikke har ødelagt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Da vi overtog vores nuværende ejendom, var der hærskarer af mosegrise. Anskaffelse af en vældig fertil hunkat betød, at mosegrisene i løbet af et par år eller tre blev totalt udryddet, og sammen med dem også muldvarpe. Det var en ren masakre at være vidne til, når missemor sammen med sine aflæggere gik grassat i blodrus.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 07-02-2017 07:27
Da vi overtog vores nuværende ejendom, var der hærskarer af mosegrise. Anskaffelse af en vældig fertil hunkat betød, at mosegrisene i løbet af et par år eller tre blev totalt udryddet, og sammen med dem også muldvarpe. Det var en ren masakre at være vidne til, når missemor sammen med sine aflæggere gik grassat i blodrus.
 Ja mine gamle katte har det nok for godt. 

 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan jo også tage kampen op mod mosegrise med karbid.
Karbid hjælper ikke - dieselolie hjælper ikke - fælder hjælper ikke - de elektroniske skræmmere hjælper ikke - intet hjælper.
Hver gang man afliver en, så flytter to nye ind og sådan er det.
Men den med voliernet er en god ide.
Grav en god rende ud hvor dine asparges skal være og læg net i, husk at lukke enderne godt.
Så kan du plante (mine står urørte på 3 år)
Nye frugttræer laver du en "fodpose" til. Lav en cylinder af net og luk med bindetråd. Læg en bund og bøj alle kanter op og sæt fast med bindetråd. Bæsterne kan klippe de yderste rødder men aldrig gnave roden over så træet dør. Cylinderen skal ha' en diameter som skal svare til hvor stort dit træ bliver. (og hvor meget du orker at grave.? Jeg har lavet mine men Ø på ca. 75-80 cm.

Sniffer  
Jamen sådan er det vist med alle de gnavere, når en lejlighed bliver ledig - der kommer (næsten) altid en ny beboer.
Jeg har nu haft fint held med giftgas (karbid) mod de jordrotter og også taget nogle stykker med muldvarpesakse og rottemækfælder. Sidstnævnte opstilles som følgende: 3 stk ladet uden madding med front mod og omkring jordhullet og en stor spand over. Når bæstet kravler op og hen over en af fælderne - er der smæk for skillingerne.
dieselolie har nu ganske god effekt på dem, Men det er i form af en 50:1 blanding med benzin, og pumpet ind i en varm udstødning med en slange fra denne og ned i kræenes gange

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis