Spørgsmål til tænding af udendørslys

Hej

Har nogle udendørs lamper som jeg gerne vil have til at tænde så jeg kan trykke på en kontakt så er det tændt, lad os sige 5 min. og så går det ud, og så vil jeg have så jeg kan tænde lyset konstant på samme afbryder. Kan det lade sig gøre?

Tak på forhånd

Mvh. Lars

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer lidt an på hvordan din installation er lavet.
hvis installationen går på loftet, så kan du sætte en timer der oppe, og du kan sætte en kroneafbryder i som afbryder.
den ene tangent forsynerne lamperne direkte, den anden med en fjeder aktiverer timeren på loftet, som så tænder dine lamper

Har du overvejet en sensor??
hvis der er sensor på , så er det ret nemt at lave som du ønsker

 

Du kan skifte den nuværende afbryder ud med en fuga timer, så kan du tænde lyset i x antal minutter når du trykker på den. Også kan du sætte et 1M underlag med en helt almindelig 1-polet afbryder, ved siden af, så du kan tænde for lyset konstant.
Det bliver ikke i samme kontakt så, men det kan være en løsning. Det afhænger lidt af hvordan installationen er lavet. 
Hej, tak for svarnede
Der sidder også en sensor i den ende hvor man holder bilen (indkørsel) og så skal man gå ca. 30 meter op til døren. Hvis man så skal den anden vej er der ik noget der tænder. Så det var planen at finde det kable som går til en af lamperne på loftet og klippe det midt over (uden strøm på ) sætte en dåse og køre en 3*1,5mm2 kabel til til tavlen hvor jeg så vil sætte en ur eller trappekontakt i tavlen, og en afbryder som man kan trykke på så der går en 8 min. så man kan nå at komme ned til bilen. Den skal så side på væggen inde i brøkkeresen. Det var min plan, kan det ikke lade sig gøre?
JA alt kan lade men sikkert ikke med 3 x1,5 mm2. og en "overklippet kabel"
Det mest enkle er sikkert at sætte endnu en sensor op. Den skal sidde ved huset, og pege delvis hen imod udgangsdøren. Så får du tændt uanset om du kommer hjem eller skal af sted, uden at skulle trykke på kontakter.
Men det er umulig at sige hvordan uden at se direkte på din installation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis man afbryder forsyningen kortvarigt til sensor, (afbryder med fjeder) så starter timeren til sensoren og lampen vil lyse, ligesom hvis du havde aktiveret sensoren.

 

Jeg var faktisk ude i samme situation som du beskriver i starten. Jeg endte med at sætte en ekstra sensor op med hoveddøren - det var lettest og gav bedste muligheder. Dog ikke mulighed for konstant tændt lys, men det var heller ikke lige mit behov.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis