Nyt hus over kloak/drænledning

Hej alle, dette er mit første indlæg her, men formentligt vil dee komme en hel del i fremtiden.

Jeg er igang med at planlægge byggeri at vores nye hus hvor jeg selv skal lave så meget af arbejdet som overhovedet muligt. Huset skal ligge på landet hvor vi har købt et gammelt hus, som vi har sat i stand således at vi kan bo der mens byggeriet af det nye hus pågår.

Min første udfordring er at jeg netop har fået fingrene i de originale kort over dræn omkring grunden samt placering af afløb og kloak.

Vi har nu en to kammer tank hvorfra overlevende spildevand ledes til en brønd i haven hvorfra spildevandet løber videre af et kloakrør væk fra vores grund. I brønden i haven havner også en meget stor mængde vand fra markdræn som ligeledes føres videre samme vej væk fra vores grund.

Problemet er så nu at jeg gerne vil placere det nye hus oven på de ledning der fører vandet fra vores brønd i haven og væk. Der er ikke andres spildevand end vores der ledes herfra, så der er kun tale om vores afløb og markdræn. Formentlig ligger røret så langt nede at det kan indstøbes i det nye fundament. Men er dette risikabelt? Det er en privat ledning så det er ikke som de historier man hører hvor villaejerne skal fjerne deres carporte osv fordi de er bygge på en kloakledning. Disse er nemlig ejet af anden part.

Men kam jeg bygge oven på ledningen eller skal den føres uden om det nye hus og tilsluttes igen på den anden side? I så fald er jeg bange for om det er muligt at skabe tilstrækkelig fald på ledningen.
Mange vil nok sige at det bare skal føres uden om, men sagen er at vores hus bygges på et eget beskedent budget så alle udgifter til arbejde jeg ikke selv må udføre vægter meget tungt i regnskabet. Derfor skal vi hele tiden finde de nemmeste løsninger og løsninger hvor jeg selv kan udføre det... Dog selvfølgelig uden at gå på krompomis med kvalitet, sikkerhed osv.

Gode råd modtages

eliteMario
Hej alle, dette er mit første indlæg her, men... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis der sker skade på spildevandsledningerne ved placering af bygning oven på denne. Så skal gulvet hugges op og mere. Det vil en større udgift end, at få ledningerne flyttet til nedsivningsbrønd, pileanlæg eller andet.
Bygningsreglementet kap. Skal overholdes ja, men der skal stadig redegøres brand, energi, indeklima, ledningsføring mm.
Ved placering af ekstra toiletet forøges spildevandet, da der beregnes pr. toilet og ikke pr. person. Sø spildevandet vil forøges.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Det skal flyttes det rør du skriver. Som jeg læser det er det en drænbrønd der er tale om. Hvis det er rigtigt ville jeg tude bygge ovenpå den gamle ledning. Det er sikkert en beton ledning som har en drænende effekt alligevel og trænger nok til en rens. Så flyt hvis ikke der er råd til det nu så lad være med at bygge til.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nyt spørgsmål ang. kloakarbejdet.

Jeg har søgt byggetilladelse hvilken jeg forventer at modtage i næste uge. Men jeg har ikke søgt noget ang. kloak/spildevand endnu. 

Vi har en bundfældningstank pt og den vil jeg gerne bruge, og så måske engang i fremtiden lave nedsivningsanlæg da vi ikke har så meget plads på grunden nu, men vil købe noget jord til når vi har bygget huset.

Altså vil jeg gerne koble tilbygningen på den eksisterende kloak, men skal jeg søge kommunen om dette eller blot få en kloakmester til at lave det og færdigmelde? Der er jo ikke tale om et nyt anlæg eller noget.



eliteMario

Rådfør dig med din kloakmester, han er inde i diverse regler, og når han har lavet det, står han jo inde for at det er lovligt.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis