Nyt hus over kloak/drænledning

Hej alle, dette er mit første indlæg her, men formentligt vil dee komme en hel del i fremtiden.

Jeg er igang med at planlægge byggeri at vores nye hus hvor jeg selv skal lave så meget af arbejdet som overhovedet muligt. Huset skal ligge på landet hvor vi har købt et gammelt hus, som vi har sat i stand således at vi kan bo der mens byggeriet af det nye hus pågår.

Min første udfordring er at jeg netop har fået fingrene i de originale kort over dræn omkring grunden samt placering af afløb og kloak.

Vi har nu en to kammer tank hvorfra overlevende spildevand ledes til en brønd i haven hvorfra spildevandet løber videre af et kloakrør væk fra vores grund. I brønden i haven havner også en meget stor mængde vand fra markdræn som ligeledes føres videre samme vej væk fra vores grund.

Problemet er så nu at jeg gerne vil placere det nye hus oven på de ledning der fører vandet fra vores brønd i haven og væk. Der er ikke andres spildevand end vores der ledes herfra, så der er kun tale om vores afløb og markdræn. Formentlig ligger røret så langt nede at det kan indstøbes i det nye fundament. Men er dette risikabelt? Det er en privat ledning så det er ikke som de historier man hører hvor villaejerne skal fjerne deres carporte osv fordi de er bygge på en kloakledning. Disse er nemlig ejet af anden part.

Men kam jeg bygge oven på ledningen eller skal den føres uden om det nye hus og tilsluttes igen på den anden side? I så fald er jeg bange for om det er muligt at skabe tilstrækkelig fald på ledningen.
Mange vil nok sige at det bare skal føres uden om, men sagen er at vores hus bygges på et eget beskedent budget så alle udgifter til arbejde jeg ikke selv må udføre vægter meget tungt i regnskabet. Derfor skal vi hele tiden finde de nemmeste løsninger og løsninger hvor jeg selv kan udføre det... Dog selvfølgelig uden at gå på krompomis med kvalitet, sikkerhed osv.

Gode råd modtages

eliteMario
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få flyttet ledningen, du skal jo alligevel have gravet ud til sandpude, så det kommer ikke til at koste et meget at flytte kloakledningen, og du skal jo alligevel have koblet om, så dit nye hus kommer på dit kloaksystem.

Vi prøver igen, i morgen --

Velkommen på LDS  Du er velkommen med alle mulige og umulige spørgsmål. Det er ikke altid du får medhold men det er vel også det der er fordelen ved at spørge andre. I sidste ende er ált jo din beslutning og dit ansvar.

Jeg er ikke kloakmester, så mit svar skal tages med et vist forbehold.
Jeg tror bestemt den godt må gå under en bygning, det er i hvert fald set før. Men du skal jo i forvejen have gravet op til afløb fra tagrender, så der jo en planlægning m.h.t. hvilken hjørne af huset nedløbet placeres. Det kunne jo være en mulighed at dreje denne drænledning hen til en tagbrønd og så lade denne regnvandsledning føre drænvandet rundt om huset. Det koster "ingenting" når man er i gang med rendegraver for at lave de nye kloak ledninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil ud fra dine oplysninger, tro at du kan blive nødt til at etablere et nedsivningsanlæg til dit nye hus, og så kan du jo starte med at etablere dette, og så lede kloakvandet fra dit eksisterende hus dertil.

Under alle omstændigheder skal kommunen ind over, da der skal være styr på, hvor dit spildevand løber hen.

Det kan godt lade sig gøre at have et midlertidigt kloakrør under dit nye hus da du jo bare kan sløjfe den efterfølgende ved at fylde den med skumbeton eller lignende.
Skrevet af Orla Nautrup på 04-02-2017 19:16
Jeg vil ud fra dine oplysninger, tro at du kan blive nødt til at etablere et nedsivningsanlæg til dit nye hus...

Hvordan kan jeg blive krævet at etablere nedsivning? Med enfamilieshuse foregår behandlingen af byggeansøgningen jo udelukkende forhold vedrørenden kapital 2 af Bygningsreglementet der behandles af kommunen. Dette er forhold omkring etageareal, afstand til skel og bygningshøjde. Altså behandles de tekniske forhold ikke ved enfamilieshuse længere. Derfor kan jeg ikke se hvornår i processen der ville skulle være nogen der kunne stille krav om en anden kloakløsning end den nuværende. Huset bliver teknisk set en tilbygning, da vi beholder det eksisterende hus som så efterfølgen skal istandsættes og sammenkobles med det nye hus så det bliver en samlet bebyggelse.

 

 

 


eliteMario
Nu skriver du jo at du vil bygge nyt hus, men ændrer det så efterfølgende til en tilbygning??

Jeg går ud fra at der skal udføres et spildevandssystem i din "tilbygning", og så skal dette helt sikkert føres til et godkendt afledningssystem!

Jeg er selv lige blevet pålagt at enten lave nedsivningsanlæg eller rensningsanlæg i et eksisterende hus på landet hvor jeg bor.
Min situation er lige nu en godkendt septiktank med afledning til markdræn, og det er ikke godkendt mere i vores område!

Du er nødt til at rådføre dig med kommunen for at få klarhed over situationen.

Annonce
I praksis er det et nyt hus der bygges ved siden af det eksisterende. Men det skal kobles sammen efterfølgende og da det eksisterende hus ikke nedrives vil byggeriet sådan set være en tilbygning ift BR.

Der er ejendomme i området der tidligere er blevet krævet etableret nedsivning da deres afløb førte til en bæk hvor der blev konstateret forurening. Men det var kun de ejendomme hvis afløb førte til denne bæk. Og ejendommene lige omkring vores var ikke en del af disse da de fører spildevandet en anden vej.

Jeg tænker bare sådan i praksis om kommunen kan kræve nedsivning ift den proces der er med buggeansøgning osv? Hvis jeg direkte spørger dem vil de formentlig kræve det.. Men jeg er vel ikke forpligtet til at spørge?

Min nabo byggede nyt hus for 7 år siden og blev ikke krævet ny kloak eller nedsivning.

eliteMario
Alle ejendomme i det åbne land bliver i disse år gennemgået for deres kloakforhold. Så prøv at kigge på din kommunes hjemmeside om de har en plan med området. At udlede direkte til vandløb fra trixtanken er længere lovligt. Nogen steder skal det tilsluttes offentlig kloak andre steder skal der etableres rensning på stedet.
Ja, og nogle ejendomme herude har også fået påbud om nedsivningsanlæg for et par år side , men det har vores vej ikke.

Jeg ser om der står noget specifikt i spildevandsplanen for kommunen.

eliteMario
Under alle omstændigheder skal du jo have en byggetilladelse, hvor du bl.a. skal beskrive kloakforholdene, så på det tidspunkt skal kommunen jo indblandes.

Det kan ikke betale sig at gå og "putte" med sådan noget, og det må jo være en tilfredsstillelse at have styr på sine ting, og herunder må kloakforhold jo høre, da forkerte forhold her jo forårsager forurening.
Der har du selvfølgelig ret i. Kommunen har vurderet alle kommunens ejendomme i det åbne land ift kloak og givet påbud på etablering af rensning alle de steder det er nødvendigt ift miljøplan og undersøgelser. De skriver så at kommunen vil vurdere ved nye kloakanlæg eller ændringer af eksisterende om disse skal have påbud om rensning. Altså afhænger det formentlig af om vi griber ind i det eksisterende. Vi tilføjer selvfølgelig et eller to toiletter men belastningen stiger jo ikke da der fortsat vil være tale om kun én bolig. Men jeg hører kommunen.

Mit indlæg skulle også hovedsageligt handle om hvorvidt jeg kunne bygge på den eksisterende ledning eller ej.

eliteMario
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis