Hævning af loft

Hej Folkens,

Vi bor i et gammelt hus fra 1877. 

Underetagen er med lave lofter, og synlige bjælker.

Der på et tidspunkt lavet ny tagkonstruktion, således at de synlige bjælker i stuen ikke skulle være bærende længere. I et enkelt rum i stuen, er lofthøjden dog normal.

Jeg tog for et par år siden taget noget loft ned, for at se hvordan det ser ud. Der ligger isolering ovenpå det synlige loft, og ovenover det er der ca. 40 cm luft. Man kan se de "nye" spær ligge længere oppe. Gulvet på 1. sal ligger ovenpå disse spær. 

Vi har længe undret os over hvorfor tidligere ejer ikke har valgt at fjerne de synlige bjælker og loft for at opnå normal lofthøjde. Og det er her jeg bliver lidt nervøs for at gå i gang med at pille det gamle ned, for hvis der nu er en konstruktions mæssig årsag til at man har ladet det gamle loft forblive.

Jeg tog mig den frækhed at kontakte sønnen til det ældre par vi købte huset af for at spørge ham. Hans svar var at loftet ikke var blevet hævet, da vinduerne ville komme til at sidde meget lavt. Desuden var det ældre par ikke særligt høje, og ville spare på varmen

Jeg er selvfølgelig klar over at der skal laves strøm, og at væggene skal føres med op.

En tømrer jeg sludrede med sagde at jeg skulle være sikker på at de nye spær, var fæstnet ordenligt på murene.

Hvad tænker i ? 

Mvh Jesper

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Jeg tror da helt bestemt at sønnen har helt ret, med varmebesparelse. Det kan meget vel også have årsag i at de ikke ville have det rod i stuen. Den konstruktion har man kunnet lave næsten uden at det kunne mærkes i stuen. Jeg ville uden tvivl pille det lave loft ned og slå forskalling op under de nye spær, fylde hulrum med isolering, hæve vægge og installationer m.m. Jeg synes godt nok loftet er meget tæt på dør og vinduer, så den med de lave vinduer mener jeg ikke er et godt argument.
Den del med fastgørelse på murene kan du jo kigge efter, men der tror jeg nu ikke de gamle spær har nogen virkning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan godt se det giver et lidt andet billede fra den vinkel. Når man laver om i gamle huse må man ALTID gå på et eller andet kompromis. Så mon ikke fordelen ved højere loft opvejer dette synsindtryk. Når i har haft det i 3-6 måneder kan i slet ikke forstå at det kunne være anderledes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja så nemt skulle det desværre ikke være. På weblager.dk fandt jeg tegningen over tagkonstruktionen. Denne tegning viste en såkaldt HE4 bjælke der går pa langs i halvdelen af huset. De tidligere billeder jeg også har vist i denne tråd burde afsløre denne bjælke, men dengang lavede jeg bare et hul med et stort kopbor, stak håndet op igennem hullet med et kamera, og knipsede løs. Nu har jeg lavet et hul, så jeg kan få hovedet op og kigge. Og efter at flyttet lidt isolering dukkede dette spøgelse frem. Den ligger ovenpå de synlige bjælker, dog klodset op. Godt jeg ikke fulgte rådene fra sønnen hvis mor jeg købte huset af. Jeg ville have fået mig en slem hovepine hvis jeg bare havde skåret de synlige bjælker ned.

Her er tegningen der viser det nye spær, den viser også bjælken. Det pudsige er at muren den skulle hvile på i højre side af billedet, ikke eksisterer. Den må være blevet fjernet af samme ejer som fik bjælket sat op. Muren den skulle hvile på i venste side har jeg selv fjernet, så der kun er halvmur nu. Så den hviler altså kun på 4 af den synlige spær.  På det forrige billede af selve Jernbjælken hviler det nye spær faktisk ikke helt ovenpå den. Jeg kan få et led på en tommestok ind imellem dem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis