Udendørslamper

Jeg har 4 havebedslamper som virker på 1 døgnur.. kan jeg i forlængelse sætte 1 Led projektør op og når uret så slukker, få LED projektøren til at virke på bevægelsescensor ??

På forhånd tak

Bjarne


Bjarne
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det kommer an på hvor mange ledere du har i kabel til bedlamper. Hvis det er trukket med 3 x 1,5 mm2 kan du ikke. Det skal være mindst 4 x 1,5 mm2 Ellers skal du have særskilt kabel til projektør så den ikke kommer "i forlængelse af bedlamper"

Hvordan det konkret skal laves kommer an på hvor bevægelses sensor sidder. Og om bedlamper skl lyse sammen med LED, når uret bestemmer, og LED alene når sensor bestemmer, skal der et relæ ind i systemet


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik
Jeg tror jeg har fat i noget af det.... Fra uret går der et kabel til bedlamperne og et andet kabel til LED.
hver sin retning... bevægelses sensorèn sidder ved/på LED lampen..

Hilsen Bjarne

Bjarne

Ok så kan det lade sig gøre. Jeg forstod ordet "i forlængelse af" som at det gik videre fra bedlamper.
Du skriver at LED projektør med bevægelses sensor skal virke når uret HAR slukket bedlamper.
Så skal fasen til LED systemet komme fra urets bryde kontakt.
Det betyder: Uret skal have  en skifte kontakt. Altså klemmer mærket 1 - 2 - 3 Der går fasen ind på  kl. 2 der er fælles i kontakt sættet. Når uret siger TÆNDT bliver der forbindelse til slutte funktionen kl. 1. Det er der bedlamper er monteret på. Når uret SLUKKER skifter forbindelsen til bryde funktionen kl. 3, der skal LED systemet så have sin strøm.
Så vil det system kun kunne virke når uret er slukket. Det medfører at LED med sensor kun kan virke efter kl. 2300 f.eks. og til kl. 1700 f.eks. Men den del af døgnet der ligger i dagslys virker det nok ikke alligevel da der sikkert er dagslysmåler i bevægelses sensor.

Har dit ur kun 2 klemmer til sit relæ skal der mere til. Der er naturligvis også klemmerne L og N som er´til "motoren" i uret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskyld .. det var mig der udtalte mig forkert..TAK
Hilsen Bjarne

Bjarne

Kig på urets klemmer og se om de svarer til mit svar.

Jeg lurede lige din profil og ser du har bygget både. Så er du NÆSTEN "forpligtet" til at komme med gode råd omkring både og sejlads herinde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
He he.... Jeg har aldrig sejlet selv, så det ved jeg intet om. desværre
Men ja jeg har bygget/lavet motorsejlere og enkelte sejlbåde.. bla. en der skulle jorden rundt med kun 1 mand ombord... og ja der var rigtig mange forstærkninger i den... men jeg byggede den sidste foråret 83 så der er løbet meget vand i stranden siden... De sidste 10 år af min aktive kariere kørte jeg som "spjæld" tømrer.
Hilsen Bjarne

Bjarne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis