Hvordan vil i fjerne løbesod ?

Hej Alle i gæve LDS'er

Jeg har et lille problem, som jeg håber at nogen af jer kan hjælpe mig med at løse.

Jeg har en skorsten, hvortil der er tilsluttet en brændeovn, som vi bruger dagligt/flere gange om dagen. Hen over vinteren, har jeg dog bemærket, at der er begyndt at komme løbesod ud af renselemmen, som "render/løber" ned af husmuren  Huset er med rå mursten og renselemmen sidder desværre på terassen, forstået på den måde, at det er meget synligt sted. (havde nok været ligeglad, hvis skorstenen havde gemt sig bag garagen eller lignende.

Huset/skorstenen er fra '74 og er uden isokern (på sigt, vil det nok være fordelagtigtig at invisterer i sådan en) men synes generelt, at der er et ok træk i skorstenen. Ydermere fyrer jeg udelukket med tørt træ, hovedesageligt gran og bøg.

Har forsøgt at skrubbe løbesoden væk med en stiv børste og sæbevand, uden den store effekt.

Smider lige et billede, når det engang bliver nogenlunde vejr.

Er der nogen der har et godt fif til, hvordan det kan fjernes ?

Håber på et godt fif eller to

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg må nok desværre bedrøve dig, løbesod kan ikke fjernes når først det er trængt ind i mursten (med mindre murstenene udskiftes). Løbesod og glanssod kommer når tjærestoffer og damp kondensere, fordi fyrings- og røggastemp. er for lav.

Ps. I gamle dage kapslede man løbesod inde med kolort.  

Der er set mange forsøg på at kapsle det inde, både som skrevet kolort, men også staniol sat op som tapet også naturligvis hugge pudslaget af og pudse op påny, med vandglas blandet i mørtelen. Men fjerne det er ikke mulig, da løbesoden jo kommer indefra. Sætter du isokern i skorstenen hæver du godt nok temperaturen og kan måske undgå ny løbesod. Men den der er dannet vil alligevel drille dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu har jeg ikke erfaring med brændefyring..
Men i forbindelse med vi fik nyt oliefyr, kom skorstensfejeren et stykke tid efter og sagde der var løbesod.
Og ganske rigtigt der var kommet løbesod ud gennem vægen, og skorstenen var med isokern.
Jeg satte så selv en rustfri stålforing i, så er der styr på det igen.

Så min anbefaling i med en stålforing....

Vi prøver igen, i morgen --
Det er fint nok med en foring i en gammel skorsten, men hvis man fortsætter med at pjatfyrer risikere man også løbesod og glanssod i i den nye skorsten.
Så stadigvæk op med kedeltemp. (røgtemp.) og iøvrigt få den gamle sod brændt af inden der selv går ild i skidtet.
Løbe/glans sod er jo farligt i en skorsten da det kan antændes og dermed starte en skorstenbrand , som kan være temmelig voldsom og farlig...lad skorstenfejeren kigge på det før i fyrer videre...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Ja en skorstensbrand er ikke at spøge med hvis den ikke er under kontrol og pakker sammen så energien kun kan komme ud en vej, nemlig gennem fuger eller en revnet skorsten.
Derfor, forbyggede jeg selv et par gange årligt da jeg havde fastbrændselsfyr, jeg brændte simpelhen soden af inden den blev for voldsom - altså en kontrolleret skorstensbrand.

Ja, det er ikke kun kosmetisk, som flere nævner..!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal ihvertfald ændre dine fyringsvaner, hvis du vil undgå fremtidige sodproblemer. Op med temperaturen i ovnen

 

Øv bøv busse.... havde virkelig håbet, at jeg kunne fjerne det igen. Prøver lige en sidste gang med en stålbørste
Det skal siges, at det er ikke trukket ud gennem fugerne i skorstenen, men derimod løbet ud af renselemmen.
Nu siger flere af jer, at jeg skal ændre mine fyringsvaner 🤔
Er det noget i vil uddybe lidt ?
Jeg fyrer udelukket med tørt træ. 3 år gammel bøg og gran. Når vi fyrer op i brændeovnen, så synes jeg ikke vi "pjat-fyrer", men derimod får hidset brændeovnen godt op og super varm.
Det skal også siges, at vi har brugt brændeovnen i 4 år nu, og ikke oplevet problemet med løbesod før. Min egen filosofi var, at det er kommet, efter at skorstensfejeren ikke kravlede op på taget længere (grundet deres nye påbud om stillads/sikkerhedsline)
Om skorstensfejeren fejer for oven af eller forneden og op tror jeg ikke gør nogen forskel, men prøv at kikke op gennem skorstenen igennem renselemmen med et spejl.
Mon der skrues for lang ned for den primære luft når ovn og rummet har nået den ønsket temp. Røgen bør helst være blålig til næsten usynlig.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis