Hvordan vil i fjerne løbesod ?

Hej Alle i gæve LDS'er

Jeg har et lille problem, som jeg håber at nogen af jer kan hjælpe mig med at løse.

Jeg har en skorsten, hvortil der er tilsluttet en brændeovn, som vi bruger dagligt/flere gange om dagen. Hen over vinteren, har jeg dog bemærket, at der er begyndt at komme løbesod ud af renselemmen, som "render/løber" ned af husmuren  Huset er med rå mursten og renselemmen sidder desværre på terassen, forstået på den måde, at det er meget synligt sted. (havde nok været ligeglad, hvis skorstenen havde gemt sig bag garagen eller lignende.

Huset/skorstenen er fra '74 og er uden isokern (på sigt, vil det nok være fordelagtigtig at invisterer i sådan en) men synes generelt, at der er et ok træk i skorstenen. Ydermere fyrer jeg udelukket med tørt træ, hovedesageligt gran og bøg.

Har forsøgt at skrubbe løbesoden væk med en stiv børste og sæbevand, uden den store effekt.

Smider lige et billede, når det engang bliver nogenlunde vejr.

Er der nogen der har et godt fif til, hvordan det kan fjernes ?

Håber på et godt fif eller to

Hej Alle i gæve LDS'er Jeg har et lille... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke noget med at moderne brændeovne kræver et mindre røgrør, da røgtemperaturen ikke er så høj?

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 05-02-2017 21:41
Er det ikke noget med at moderne brændeovne kræver et mindre røgrør, da røgtemperaturen ikke er så høj?

Lovgivningen siger vist stadig en lysning på minimum 15 cm til en brændeovn. Det vil nu heller ikke hjælpe med en mindre lysning for løbesod. En mindre lysning vil bare nedsætte trækket, så ovnen er umulig og fyre i.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Modsat en for stor lysning nedsætter også trækket  Men er lysningen af en beskeden størrelse og der proppes for mange brændeknuder i ovnen, giver det i hvert fald også udfordringer med røgafgangen og sådan et miljø-griseri sætter sig også i skorstenen.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis