Justere fremløbstemperatur

Jeg er nyligt indflyttet i hus med gulvvarme (Wavin tigris AHC 8007/8014) - indstøbt i beton med fjernvarme og trægulv.

I frost kan jeg max få rumtemperaturen op på 20-21 (temp. ved gulvoverflade siger 21,3 grader), og det undrer mig at fremløbstemperaturen højst kan stilles til 28 grader og at den Danfoss midishunt, der sidder ikke kan drejes til mere end lige over 3 - se billedet. Den ser ud til at være låst med en skive, måske for at skåne trægulvet mod meget høje temperaturerer. Men jeg har læst flere steder, at trægulve generelt godt kan tage op til 27 grader målt på overfladen (mine er max 21) og at fremløbstemeraturen må være til 35-40 grader.

I en pdf manual til denne Danfoss midishunt står der:

For at justere på termostaten skal føleren låses op. Dette gøres ved at fjerne den hvide låseskive, som er placeret, hvor den blå håndregulerings-indstillingsskala ses. Låseskiven fjernes ved at skubbe den væk fra den blå håndregulering. Fremløbstemperaturen kan nu justeres.

Måske jeg ikke har fattet hvad der menes med "at skubbe den væk fra den blå håndregulering". Men når jeg skubber til den inderste hvide skive sker der intet. Den sidder bare fast. Er der nogen som kender denne shunt eller ved om man skal bruge vold eller værktøj?

Mvh

Søren

 

Jeg er nyligt indflyttet i hus med gulvvarme... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu gælder det om med gulvvarme at få vandet relativt hurtigt gennem slangerne så varmen overføres til hele gulvfladen og ikke kun det første stykke. Derfor kan det godt være at det tager længere tid at få en ordentlig temperatur.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hej alle. Jeg kan se at dette er en gammel tråd, men jeg håber nogen kan hjælpe mig alligevel, fordi jeg har samme problem. Hvordan skubber man låseskiven væk så der låses op og man derefter kan skrue op for fremløbstemperaturen?
Jeg har prøvet at følge beskrivelserne, men den rykker sig ikke.
På måleren, som stor ved siden af pumpen, står der, at fremløbstemperaturen er på kun 21 grader. Den skal vel helst være varmere end den temperatur man ønsker sig i rummene?
Det ligner vi har samme system. Jeg har prøvet at trykke forskellige steder og at sætte en negl ind forskellige steder, men intet hjælper. Når du siger "trække på låsen udad", hvilken del kalder du præcis "låsen"? 
Der er også rødt lys i dioderne og jeg kan ikke gøre værelserne varmere end 19 grader.

Jeg har læst mig frem til, at når fremløbstermometret står på 4, så skulle fremløbstemperaturen være omkring 40 grader, men den er kun 21 grader. Hvordan kan det være?

Låsen er det stykke plast med den pileformede ende, der vender ind mod skalaen. På dit billede står pilen mellem de to streger, der er mellem 4 og 5. For at kunne hjælpe dig mere, mangler der bare at billede af hele gulvvarmesystemet. 

fase
Annonce
Så har jeg måske svage fingre fordi jeg kan ikke bevæge den. Jeg må nok hellere bare ringe til viceværten.

Det er resten af systemet.
På wavin lyser dioedene røde når de kalder på varme. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis