Justere fremløbstemperatur

Jeg er nyligt indflyttet i hus med gulvvarme (Wavin tigris AHC 8007/8014) - indstøbt i beton med fjernvarme og trægulv.

I frost kan jeg max få rumtemperaturen op på 20-21 (temp. ved gulvoverflade siger 21,3 grader), og det undrer mig at fremløbstemperaturen højst kan stilles til 28 grader og at den Danfoss midishunt, der sidder ikke kan drejes til mere end lige over 3 - se billedet. Den ser ud til at være låst med en skive, måske for at skåne trægulvet mod meget høje temperaturerer. Men jeg har læst flere steder, at trægulve generelt godt kan tage op til 27 grader målt på overfladen (mine er max 21) og at fremløbstemeraturen må være til 35-40 grader.

I en pdf manual til denne Danfoss midishunt står der:

For at justere på termostaten skal føleren låses op. Dette gøres ved at fjerne den hvide låseskive, som er placeret, hvor den blå håndregulerings-indstillingsskala ses. Låseskiven fjernes ved at skubbe den væk fra den blå håndregulering. Fremløbstemperaturen kan nu justeres.

Måske jeg ikke har fattet hvad der menes med "at skubbe den væk fra den blå håndregulering". Men når jeg skubber til den inderste hvide skive sker der intet. Den sidder bare fast. Er der nogen som kender denne shunt eller ved om man skal bruge vold eller værktøj?

Mvh

Søren

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, velkommen til LDS.
Uden at kende din shunt, ligner det for mig, at det er den midterste skive, den der har "pilen", som skal skubbes frem og tilbage, og hverken den højre eller venstre hvide skive.

Men generelt med Danfoss' skala, passer "lidt over 3" meget godt med den temperatur du måler på fremløb, så når du finder ud af hvordan du får "låst op", tror jeg ikke du skal ret meget længere op end 3.5-3.7, max 4.

Nogle gange er det nødvendigt med sådanne "låseskiver" at man "vrikker" med håndtaget de låser, så måske det vil hjælpe at vrikke frem og tilbage på termostat håndtaget, imens du forsøger at skubbe ringen væk fra det blå håndtag.

 

Mange tak. Jeg er glad for at fremløbs temperaturen ser ud til at passe med Danfoss skalaen, så der er håb om at varme problemet vil være løst, hvis jeg kan få den låst op.

Jeg er dog ikke helt klar på om den midterste ring med pilen i givet fald skal løsnes ved at dreje i skala retningen eller på tværs af denne. Og jeg har prøvet begge retninger ved at vrikke lidt med fingrene, men for mig ser det ud til at det hele er støbt sammen i et stykke plast og sidder meget godt fast.

Måske vil der ske noget, hvis for fat i en tang, og lægger kræfter i, men som helt grøn huer det mig ikke at eksperimentere og risikere at knække den. Desværre har jeg ikke kunnet finde nogen youtube video.

Jeg har det samme følerhoved på mit Wavin gulvvarme-anlæg. Det kan jeg skrue op til 4 og en streg, så det er underligt at din ikke kan komme længere.
Det under mig dog, at du skriver det er en Danfoss midishunt. På mit følerhoved står Wavin. Er du sikker på, du kigger i den rigtige manual?

Var lige i kælderen og kigge igen. Min var faktisk låst til kun at kunne gå op til 4.1. Hvis du drejer så langt du kan, og kigger ind fra siden, kan du se at der er en hvid plastic dims, som støder på ca. ud for pilen. For at ændre denne, skal du sætte en negl ind mellem den hvide ring og det blå hoved. Så kan du trække den hvide ring tilbage (mod venstre på dit billede - det kræver ingen kræfter), og dreje den til den max. værdi du ønsker. Og dernæst kan den skubbes ind igen.

Håber det giver mening. Ellers må du lige sige til. Så skal jeg prøve at forklare bedre.

Det er super godt beskrevet jenshøj, og det virker!

Nu er der håb om jeg kommer godt igennem næste uges hårdere frostgrader. Som Steensen skrev skal den måske ikke stå meget højere end 3,5, så jeg tror jeg vil gå efter max 25 grader på gulvets overflade, og se om det fungerer.

Hvis du har samme anlæg, har du måske også en Alpha 2L pumpe. Har du valgt Laveste eller Højeste konstanttrykkurve, som de anbefaler som bedste muligheder for gulvvarme?

Annonce
Pumpen står på laveste. Så vidt jeg husker satte jeg den til det baseret på antal kvadratmeter gulv jeg har. Har kortvarigt kørt den på højeste trin, men oplevede igen fordele ved det.

Har selv haft lidt problemer med rumtemperaturen ved hård frost (under -8 grader eller der omkring). Så det er faktisk meget rart at vide, at jeg kan give den et ekstra nøk opad de par dage om året, hvor det er så koldt. Ellers står føleren normalt på omk. 4 hvilket giver mig fin varme, uden at gulvet bliver for varmt.
Nu har jeg ikke selv et gulvvarme anlæg, men tænker selv at når i sætter pumpen til højeste, så får i større cirkulation, og dermed mulighed for større varmeindfald i rummene, mens termostaten stadigvæk leverer hvad den skal, hvor laveste setpoint gør i leverer knapt så meget varme til rummene, og dermed sparer energi både på el og varme.

 

Tak begge to for indsparkene. Jeg vil også gå tilbage til laveste nu, hvor jeg har lært at regulere fremløbstemperaturen. Jeg prøvede den højeste i håbet om den vej rundt at få en marginalt højere temperatur hele vejen igennem kredsløbet.
Særligt om morgenen kan temperaturen være droppet et stykke under det valgte, hvis det har været frost og rumtermostaten heller ikke har kaldt på varme i et par timer og pludseligt skal til at varme betonen og gulv op igen. En højere fremløbstemperatur er givetvis dårligere økonomi ligesom det højeste tryk, men giver måske mindre udsving i rummene.

Jeg kunne ikke måle nogen forskel i temperaturen på retur-enden af slangerne ved hhv. lav og høj pumpeindstilling, så jeg tænker at jeg ikke fik afgivet større effekt til rummene ved den høje pumpe indstilling.

Jeg har let gulvvarme i i varmefordelingsplader, så jeg har ikke en stor masse at varme op. Til gengæld kan jeg så godt mærke på gulvet om termostaten kalder på varme eller ej. På mine termostater kan jeg indstille hvor stor forskel der skal være i målt temperatur og indstillet temperatur før der kaldes på varme. Ved at sætte denne værdi ned, har jeg klart fået mindre forskel i gulvtemperaturen.

Jeg er ikke om dine termostater har samme mulighed, men det kan være du også vil have glæde at af de kalder på varmen allerede ved mindre temperaturforskel. Tror dog ikke det har ret meget at sige, når dine slanger er indstøbte.

Jeg har ikke haft mulighed for at måle temperaturen i returenden, men jeg har små rum så resultatet vil nok være det samme som dit. Jeg læste også et sted at hvis pumpen eller trykket var for kraftigt så holdt rørene i kortere tid pga slid.

Rumtermostaterne har hidtil stået på fabriksindstillingen og kaldt på varme når temperaturen røg mere end 0.2 under den valgte og stoppet tilsvarende i den anden ende, hvilket pga timers pauser indimellem (og energimærke B) og trægheden ved genopvarmning af beton har kunnet give 1 grads forskel. Da jeg flyttede ind tog det over 24 timer at varme op, og lufter jeg ud i 5 minutter i frost med nogle få graders efterfølgende drop, går der 2-3 timer før det er oppe igen på ønskede temperatur, så jeg håber på højere fremløb vil ændre dette lidt, og evt. også justere span til 0.1. Der er mange ting man kan skrue på i det system.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis