3-vejs ventil sætter sig

Hej!

Vi har for nogle år siden fået installeret gulvvarme i vores hus og fik idf. også et nyt varmeanlæg, der driver både gulvvarmen og det varme brugsvand via en motorstyret tre-vejs ventil.

For lidt over et år siden begyndte motoren på tre-vejs ventilen at sige mærkelige lyde, når den skiftede mellem opvarmning af gulvet og opvarmning af brugsvand og det viste sig, at det var selve ventilen, der var blevet meget stram, så den måtte skiftes.

Ventilen så egentlig ikke ud til at være beskadiget. Den havde en anelse mørke belægninger, men ikke noget VVS'eren fandt alarmerende, så vi fik bare monteret en ny og så var alt godt igen.

Nu, efter kun lidt over et år, er den nye imidlertid også begyndt at sige de samme lyde som den gamle og må skiftes/renses, så jeg frygter meget, at der kan være et mere generelt problem med korrosion el. lign. i anlægget, som måske endda med tiden kan give alvorligere skader andre steder i systemet.

Gulvvarmeanlægget er direkte forbundet med vores varmeanlæg (en luft til vand varmepumpe), som pumper vandet gennem hvad der for mig ligner galvaniserede stålfittings, forbi 3-vejs ventilen af messing og via kobberrør til en messingfordeler og videre ud i pex-rørene til gulvvarmen. På tilbagevejen passerer vandet de samme komponenter, blot i modsat retning. På den anden side af ventilen passerer vandet gennem kobberrør ind i vandtanken til varmt brugsvand og retur igen (se billedet).

Kan der mon ikke være et problem med galvanisk tæring her med alle de forskellige metaller i kredsene og hvordan fastslår man om det er det der er problemet, hvis det da overhovedet er muligt?

Kredsene er lukkede og pex-rørene er med iltbarriere. Der burde derfor ikke kunne trænge ilt ind i systemet, som kunne give korrosion, vel? Kan man undersøge om det kunne være problemet på simpel vis? Ville der f.eks. ikke være knirkelyde i gulvvarmekredsene, hvis der var ilt i systemet?

Tak på forhånd og venlig hilsen

Christian

 


Christian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner at den ventil er en flaskehals i dit rørsystem, da dit galvaniserede rør på varmepumpen er 1" eller 5/4", mens din ventil er 3/4" eller 1/2". Dette resulterer i et øget flow igennem ventilen for at opretholde samme flow.

Galvanisk tærring skulle ikke været et problem i et lukket kredsløb. Det stopper efter få dage, når alle ilt molekylerne er blevet bundet i de forskellige metaller.

Du kan lave en ilt-måling på dit anlæg, for at se om det stadigvæk er relevant/et problem.

Der ud over kan det måske nærmere tyde på du har urenheder i dit anlæg, så som finpartikel beton støv eller sandkorn. De har kraftigt slibene effekt når de er i høj hastighed, og det kan så være med til at slide kraftigt på dit "knudepunkt" som er din 3-vejs ventil.

3 måder at slippe af med skidtet:
-Få integreret en cyklon i anlægget (næsten ingen der har dette, da de normalt bruges til fjernelse af store mængder affald fra væske/luft)
-Installer et filter i kredsløbet. Bare være OBS på det skal have stor nok flow-kapacitet.
-Dræn og skyl anlægget igennem med rent vand, og brug en kubikmeter vand eller tre på det, og måske slippe af med problemet.

 

Hej Steensen.

Tusind tak for dit svar. Det giver fin mening!

Rørene fra varmepumpen er 5/4" og ventilen er 1", men vandet skal jo videre til fordelerrøret, som kun er 1", muligvis endda kun 3/4", så et eller andet sted må der nødvendigvis komme en indsnævring. Tror du at det vil lette presset på ventilen, og dermed slitagen, hvis indsnævringen flyttes til efter ventilen - eller burde man hellere ændre hele rørføringen til 5/4" for at mindske modstand, hvis det altså overhovedet kan lade sig gøre at få så stort et fordelerrør?

Hvordan/hvor får man lavet den iltmåling du nævner? Jeg har fået oplyst, at iltbarrieren på de fleste pex-rør beskadiges, hvis de ridses og det kan jo nok ikke helt udelukkes, at der kan være kommet ridser i ydersiden af pex-rørene under monteringen, så det ville også være fint at få udelukket denne mulighed, hvis det altså ikke koster en formue :-)

Jeg tror dog mest på det med urenheder i anlægget, så det vil jeg straks få undersøgt. Faktisk sidder der et 5/4"-filter i den modsatte ende af kredsen, så enten er det fyldt op eller også har det ikke haft tilstrækkelig effekt. Det får jeg lige tjekket.

Hvor får man fat i en cyklon? Er det f.eks. en 'SpiroTrap'?

Mange tak på forhånd.

Christian
Jeg kender kun til iltmålingen i forbindelse med kedelvand, hvilket bliver gjort i land, så kan ikke fortælle dig konkret hvor.

Det er en fordel at have den største rør-diameter så langt hen i forløbet som muligt, så det er den store diameter der er "fordelings manifold", og først alle diverse varme kredsløb der er mindre diametre.

Den der spiro trap ser ud til at være et magnetfilter, og ikke hvad jeg mener.

 

OK, tak igen!

Vh.
Christian

Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis