Korkfliser i kælder

Kære alle

Vi overtog et hus fra 1932, og vi er i gang med at istandsætte vores store kælder, så vi kan begynde at bruge det til kontor, hobbyrum, opbevaring etc. I to af rummene var der gulvtæpper, og da jeg fjernede dem finder jeg gamle korkfliser, som er limet f... fast i noget tjære. Et par steder i rummene har den tidligere ejer hældt selvnivellerende spartelmasse - sikkert for at gøre gulvet plant. Jeg brugte over en time på at fjerne lidt under en kvm fliser. Fein multicutter, gulvstripper og varmepistol, men hold k... hvor sidder det godt fast. Til sidst endte jeg med at hakke fliserne af med en skovl. Vi vil gerne lægge klinker i rummene, og jeg er i tvivl om følgende:
- Kan jeg lægge klinkerne direkte ovenpå korkfliserne eller SKAL de af først?
- Hvis korkfliserne skal af, skal tjæren så også fjernes så evt. fugt kan slippe igennem eller kan tjæren bruges som fugtspærre? Jeg har læst i en anden tråd her, at man stadig bruger tjære eller flydende asfalt som fugtspærre.

På forhånd tak.

Vh.
Mohammed
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja! Du skal have korken af og afrense gulvet. Derefter rød primer til fliseklæben. Det er altid klogt at smide lidt selvnivvelerende på, når du er usikker på planhed. Tag en sneskovl eller spade til fliserne. Asfalten de ligger i skal nok spartles væk

 

Enig med Uldal, af med dem.
I vores tidligere hus lå der også "klinker" med "tjære" nedenunder. Jeg brugte også først hammer og mejsel, men gik hurtigt over til en spade. Da "tjæren" skulle af, fandt jeg ud af at slibe spaden skarp med en vinkelsliber, og så gik det bare derudaf... men det kostede en spade og en slibesten til vinkelsliberen.
Hvis du kan, så sørg for at der bliver så koldt som muligt i rummet. Da jeg fjernede det var der stor forskel på hvor varmt der var... jo varmere der var i rummet, jo sejere blev "tjæren".

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak til jer begge for jeres svar. Jeg må skrue ned for varmen, slibe min spade og smørre ærmerne op. Hvor rent skal betongulvet være? Det er endnu ikke lykkedes mig at se den lyse beton under tjæren
*smøge ærmerne op:-)
Hvor rent? Hvis tjæren bliver blot en smule blød, når der varme på, kan du ikke bruge evt rester som grundlag for en flisebeklædning, da de vil bevæge sig og du får revnede fuger. Hvis du nu tonser rundt med spaden, så prøv at slutte af med en gulvsliber. Men under alle omstændigheder, så læg et lag selvnivellerende ud før du lægger klinker.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også