Kan man lime loftplader på?

Vi har nogle absurd grimme spots i vores loft, og de virker elendigt. De er sat direkte ned i huller i den etageadskillende loftplade, så hvis jeg fjerner dem er der bare nogle store grimme huller.

Jeg tænker at det nemmeste er at lime nogle loftplader op på de eksisterende og så lave et udtag til en normal lampe.

Er der nogen der har erfaring med at lime loftplader på? Kan man det og hvilken slags lim skal man i så fald bruge?

Vh Andreas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var godt at vide hvilken loft du har og hvad du havde tænkt dig at lime op. Ligeledes må du være sikker på at dampspærre ikke er defekt, hvis det er op imod koldt rum. .
Der må jo i forvejen være et lampeudtag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar! Det er et malet træloft. (Se billede)

Dampspærren oppe under isoleringener desværre i en sløj forfatning. Det er jo i forvejen skidt, men er det et endnu større problem hvis der skal sættes yderligere plader op under loftet?

Yes, jeg har fundet et udtag til lampe :-)

Selv om "det er i forvejen skidt" så bliver det naturligvis ikke være af at sætte nyt loft under, andet end så er det under alle omstændigheder dit ansvar. Jeg er af den opfattelse at laver man noget nyt, så skal det om muligt helst forbedre situationen hvis det i forvejen er dårlig.
Det tager ingen tid at pille det gamle loft ned.Så har du også udsigt til oprindelig forskalling og kan sætte nyt op som det nu skal være.
Det er usandsynlig at det gamle loft kan bære et lag mere. Det er sikker sat op med små stifter i feren. Så under alle omstændigheder skal det forstærkes ved at skrue ekstra op i forskalling.
Hvis det er 90 -120 x 240 mm gipsplader du vil sætte op, så kan de skrues op i oprindelig loft, hvis du i forvejen har fæstnet det bedre. Jeg kan ikke se hvordan du kan håndtere plader / lim samtidig. Er det mindre plader så kan montagelim sikkert bruges, men det er ikke noget jeg har erfaring med.

Du skal også være opmærksom på at ledninger i loftudtags dåse kan nå igennem det sænkede loft. Hvis du lader udtag sidde oppe og kun lader lampeledning gå igennem, er du NÆSTEN dømt til både skydning, hængning og anden form for "dødsstraf"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hold, hold hold!
Hvis du bare vil have et almindeligt lampeudtag i stedet for spottene, kan du da blot montere dem i hullet. Jeg mener de er 55 mm dia. er hullet en smule større, kan du montere en krans. Mend er skal være en dåse oppe i hullet (orange)

 

Der er tale om seks huller, så på en eller anden måde skal de lukkes. Men jeg begynder at tænke at det er noget vi skal have vores gode tømrer og derefter en elektriker til at kigge på...

Tak for input!
Annonce
Der er tale om seks huller, så på en eller anden måde skal de lukkes. Men jeg begynder at tænke at det er noget vi skal have vores gode tømrer og derefter en elektriker til at kigge på...

Tak for input!

Elektriker måske da det er lidt over grænsen for hvad man må selv. Men nu har du jo henvendt dig på en LDS (lav det selv) side, og der har vi generelt allergi over for håndværker regninger.  Der kommer jo moms og alting på

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja sgu! Siden jeg skrev ind har jeg købt ind til at sætte plader op selv. Jeg har fundet nogle loftpaneler som passer perfekt og kan sømmes op. Og så jeg købt en rulle dampspærre som jeg smider op under isoleringen på loftet. Det forsømte jeg da jeg efterisolerede forrige år.

Og ja, eldelen er lige nu ren spaghetti, så det bliver med regning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også