Rørføring i moderne køkken

Hej.

 

Jeg er ved at tegne et nyt køkken til erstatning fra det gamle indbyggede 50er køkken. Har et lille køkken 320*195 hvor faldstammen er i det ene hjørne, mens vandet kommer op af gulvet midt på den lange væg. Af hensyn til indretningen vil det være mest praktisk om jeg kunne føre afløbet fra vasken gennem elementet der indeholder opvaskemaskinen og/eller elementet til ovnen. Jeg kan ikke få øje på om man normalt kan dette? Hvordan gør i andre?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke godt at føre afløb uden på væggen bag skabe eller opvasker. Der er simpelthen ikke plads nok så skabe kan ikke komme helt imod væggen, og kommer det ikke på plads bliver din bordplade for smalt. Men du kan hugge en rille i væggen så afløbet bliver muret ind. Det kan være 40 / 50 mm hvis der er god fald på den. De fleste vandlåse er 40 mm men slutter med 50 mm. Den slutter så med 90 gr bøjning ud af væggen i c. 45 - 50 cm højde over gulv, inde under vasken.

Men det må jo være ført på en ok måde nu. Så måske skulle du vente til det er pillet ned, før du beslutter dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du har kælder under, er det nemmere at trække det under gulvet, ned i kælderen, der hvor du nu vil have det, hvad end det er midt i rummet eller i diagonalt modsatte hjørne.
Du kan være heldig der på tilsvarende måde er lavet "tværsgående" rør i forvejen du så bare skal afkorte nede i kælderen, for at få afløbet op/ud hvor du vil.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej. Tak for svar.

Jeg kan ikke hugge ud i væggen. Det er ikke andet end en tynd skillevæg. Jeg har heller ikke kælder, men jeg kan spørge underboen? ;-). Det er et gammelt snedkerkøkken der skal ned. Der er så gammelt, at der slet ikke var tænkt på hverken køleskab eller opvaskemaskine, så indretningen skal laves helt om for at få plads til elementerne. Efter mine beregninger kan der ikke bliver plads til det hele med mindre afløbet kommer ned i elementsoklen, fordi der ikke er plads bag ved ovnen. Jeg har spurgt i Ikea om man kan gøre sådan når tilslutningen til faldstammen er 10 -15 cm højere end elementsoklen. Det mente de ikke var noget problem, men jeg tænker at det må give anledning til tilstopning fordi rørføringen bliver Vask > Vandlås > Ned til elementsokkel under ovn > op til faldstamme tilslutning. Det lyder forkert synes jeg, men jeg er heller ikke VVSer. Er det bare mig der bekymrer mig unødigt?

Du skal ALDRIG høre efter køkkensælgere når det kommer til tekniske installationer. De har kun 1 sætning "det er ikke noget problem" det gælder naturligvis om at få køkkenet solgt.
Der må aldrig være bagfald på et afløb. Der er 2 ting der går galt (ikke måske går galt) Alt fast materiale og fedt samler sig i bunden af en vandlås. Det der kommer forbi første vandlås (som kan renses) sidder i den næste.
Du får desuden en vandlås under vasken => et stykke rør med luft i => en vandlås mere. Når du lukker vand ud i vasken vil den luftlomme spærre for det, indtil det boblet op igennem 1. vandlås.
Du fortæller ikke hvad det er for en "tynd skillevæg" Jeg er da sikker på at du skal have elkabler og stikkontakter i den skillevæg længere oppe. Disse dåser fylder lige så meget som afløbsrøret Så naturligvis kan det være i væggen. Det er da ikke sikkert det skal hugges ud, måske skal der saves det kommer an på hvilken væg det.

Det er i min optik 3 løsningsmuligheder.
1. Som jeg skitserer, røret ind i væggen ( eller næsten ind i væggen) 
2. Snakke med underbo om lov til at pille loft ned nede ved ham for at flytte røret ( Jeg kender naturligvis ikke situationen)
3. En afløbspumpe / køkkenaffalds kværn med pumpe (meget dyr)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skal ikke kunne sige hvordan du kan indrette dit køkken - måske du kunne lægge et billede op med en plantegning? - Sikkert er det at der ikke må være bagfald på dit afløb - det er ulovligt og giver konstant bøvl med tilstopning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak.

Det anede mig at det ikke er en god ide. Jeg ved ikke med sikkerhed hvor tyk væggen til det næste værelse er. Det udensøger jeg. Har dog en fornemmelse af at der nok kun er tapetet tilbage på den anden side, hvis jeg fræser ud til afløb. Vi får se. Underboen er udelukket. Havde selv tænkt på en pumpe, så det vil jeg kigge på. Meget dyr - Hvor Dyr?

Prøver at tegne rummet op og poste det her.

Der er lidt plads bag elementernes bagbeklædning, så røret skal ikke nødvendigvis helt ind i vægen. 2-3 cm er nok. Det samme gør sig gældende bag opvaskemaskine og ovn. Der er også lidt luft.
Køkkenkværne må ikke bare installeres, de skal godkendes af kommunen..

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden: God pointe når du lige skriver det kommer jeg i tanker om at det er diskuteret her før.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også