Stolpesko kun 60cm, hvad med de sidste 90cm??

Hej

I forbindelse med renovering/carport af vores carport er jeg løbet i en uforudset udfordring.

Først projektet kort: Carporten har den ene side og ene ende muret og så stople på den 3 side. Planen er at lade de nuværende fliser blive liggen og så lukke de to "u-muret" sider, således det bliver til et lukket rum. Vægge og loft isoleres (det burde gulvet nok også, men af forskellige årsager er det fravalgt).

Jeg havde tænkt at bygge videre på de nuværende stolper / Stolpesko. Men når jeg kigger nærmere på dem, er er de meget frost sprængt. Derfor tænker jeg de bør udskiftes inden stolper/væg beklædes.

Flere herinde skriver, at det er nemmere at støbestolpefødder selv i plastrør. Og der er sikkert rigtigt. Men pga, tidsplan, ferie osv. overvejer jeg at købe færdig støbte stolpesko. fordel er at jeg ikke skal vente på "varmt vejr" til at støbe i, samt spare tøre tiden.

Men men, alle de stolpesko jeg har funde på nette er kun mellen 50 og 60cm fx som disse. Men skal stoplen ikke helst ned 90cm?

Så hvorfor kan man ikke købe længere stolpesko eller skal man "putte" noget nedenunder?

 

Mvh.

SnitteBo

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo grave ned i ca 1 meters dybde, og fylde op med sand eller lignende, indtil stolpebærene kan "nå"

Jeg plejer at bore ned med et jordbor i ca 1 meters dybde, og fylde op med beton, og så støbe et beslag fast.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej

Tak for input.
Som nævnt har jeg også tænke på den løsning som du foreslår.
Men skal døgntemperature være og 5 grader for at støbe?
Hvor lang tid tørretid skal man regne med før de kan bære taget, hvis man selv støber?

Velkommen på LDS

Det er ikke nødvendigt med 5 grader, det må bare ikke fryse omkring stolpen de første 3-4 dage. Selv om der er nattefrost er det nok at dække det af med en presenning der f.eks. er lagt sammen i 4-6 lag. Så vil det ikke fryse under, delvis på grund af jorden er "varm" og delvis på grund af at hærdningen udvikler lidt varme. Efter denne tid er beton så hård at du godt kan montere stolper op imod taget. Så med det vejr der lige nu kan ses i de første 14 dage kan du støbe nu fredag og lørdag. Der kommer mere frost fra Tirsdag. Så kan det godt holdes frostfri med afdækning længe nok. Næste weekend kan du nok ikke få fliser op så du kan komme til til at grave.

Det skal fryse hårdt og længe hvis jorden skal fryse 40 - 50 cm ned hvis du vælger at putte beton under  færdige 60 cm stolper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak. Så burde jeg jo nok kunne søbe sidst i marts, selvom der stadig kan være koldt. Men ellers må jeg lægge noget over.

Kan man evt. "nøjes" med 30cm grus under færdige beton stolper?

Jeg fik opfattelsen af at det skulle gå hurtigt. Vejrmelding sidst i marts må vente lidt endnu.  Så jeg ville da få de stolper støbt når vejret tillader det. Så kan du komme videre i ferien sidst i Marts


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis