Opstigende fugt i ydermure - hvad kan gøres?

Vi købte et hus i 2015 som vi nu næsten er færdige med renovering af.
Sidste lokale som mangler er vores bryggers. Det gamle gul er banket op.. Der er lagt ca. 10cm leca nødder oven på jord/grus. Herpå er lagt 200mm styrolit, armeringsnet med 20mm gulvvarme slanger og så 100-140mm tykt lagt beton. På toppen af disse er der klæbet fliser/klinker.

Problemet vi har nu er at der et enkelt sted på hver af de 2 endevægge viser sig lidt fugt i bunden af muren. Det er ikke meget - men nok til at bekymre os. Tidligere var væggene beklædte med "cigarkasseplader". De jeg pillede dem af så jeg ingen tegn på fugt/svamp eller lign. Hverken på træet eller væggene..Der var gulvtæppe på fra tidligere ejere.. så måske har det suget lidt? Hvad ved jeg..

Uanset.. så kunne jeg godt tænke mig lidt råd til hvordan det kan behandles. Jeg har fået halve historier om at jeg bør grave ca. en halv meter ned udevendigt.. rense muren af og smørre noget på som skal lave en vandtæt hinde for at forhindre fugten i at stige så højt at det bliver et problem. Er det en løsning? Hvis ja - kan nogen så fortælle mig lidt om hvilket produkt der kan bruges eller evt. hvem som udfører dette? Vi vil meget gerne have stoppet fugten før vi gør lokalet færdigt med gips, tapet og alt det fine

Væggene består af nogle blokke jeg ville kalde gasbeton - men når jeg borer i dem kan jeg se at det er som om det er en masse lecanødder der er støbt ind i gasbetonblokkene.. (er grøn på dette område).. lecablokke? Den ene endevæg har fået et isolerende lag udvendigt og så en ekstra mur af mursten. Den anden er bare blevet beklædt med et hårdt lag af noget strukturhalløj som ser ud til at være smurt på.

Håber i kan komme med gode bud på hvordan vi kan få stoppet det skidt.

På forhånd tak!

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. der er for lidt isolering i gulvet. du skal over 300 mm og min. 150 mm sand under
2. har du randisoleret??
3. har du en radondug under
4. sokkelstene er nok leca og væggene gasbeton. Er der pap imellem?
5. hvor længe lod du gulvet tørre efter støbning?

 

En prof murer sagde at de lavede gulve i ældre huse med kun 100mm flamingo så jeg tænkte det gik. Jeg ved standarden er højere for nybyggeri, men der er vi ikke. Der er lagt flamingo rundt langs væggen om det støtte gulv. Er det randisolering?
Jeg ved ikke om der er pap, ikke os der har bygget ydermurene. Der har dog været de steder i huset hvor vi har været i berøring med den slags.
Kender du til produkter der kan lukke af for vand udefra som jeg spørger til?
En prof murer sagde at de lavede gulve i ældre huse med kun 100mm flamingo så jeg tænkte det gik. Jeg ved standarden er højere for nybyggeri, men der er vi ikke. Der er lagt flamingo rundt langs væggen om det støtte gulv. Er det randisolering?
Jeg ved ikke om der er pap, ikke os der har bygget ydermurene. Der har dog været de steder i huset hvor vi har været i berøring med den slags.
Kender du til produkter der kan lukke af for vand udefra som jeg spørger til?
Når du renoverer et gulv, skal du stadig leve op til BR hvis det er rentabelt. Og medmindre du skal understøbe ydermurene vil det altid være rentabelt at isolere op til standard.
Jeg føler vi glider lidt af emnet her. Jeg forstår at i ville have isoleret mere korrekt end vi så har valgt at gøre - men jeg er overbevist om at det ikke er årsagen til den indtrængende fugt - så.. er der nogen som har bud på dette?
Annonce
Hvis dit gulv ikke går højere end soklen, og jorden udenfor ikke går over sokkel, så kommer vandet fra opstigning. Når man graver ud, kan man tydeligt se, om der er murpap mellem sokkel og væg. Hvor meget var der under gulvtæppet, og hvor dyb er soklen?

 

Fugt kan komme på mange måder...
Så du må undersøge lidt udenfor og fortælle os om det.
Hvor gammelt er huset? Det fortæller en del om hvordan man kan have opbygget soklen osv...
Det du fortælle rom muren er en kende forvirrende...
Gasbeton (porrebeton) er meget let og hvidt. Det kan fåes som blokke i forskellige tykkelser eller som væghøje plader. Når du skriver det ligner leca når du borer i dem.. så lyder det enten som om muren er opbygget i lecasten, hvilket det kunne tyde på når du skriver den er opbygget i blokke... Det kan også være i leca beton elementer. Altså væg elementer der er støbt i beton med højt indhold af leca.

Hvis du graver ned ved soklen udenfor, hvad møder du så?
Er der fugt i jorden?

Er soklen fri af jorden, altså jorden der ikke kommer op over toppen af soklen?
Er det en sokkel der består af beton nederst og nogle lag leca i toppen, eller er det noget helt andet??
Hvor mange lag leca blokke er der i soklen?
Er der anden behandling af soklen end pudsningen af den øverste del af soklen?


MVH Njord

Dejligt med fornuftig fedback - fra jer begge Jeg tror mine indlæg hidtil viser jeg er lidt grøn på området - så svarer efter bedste evner.
Tilbygningen er umiddelbart fra 1965 så vidt jeg kan se på tegningerne over denne. Selve huset er fra 1959.

Væggene er i tilbygningen her er i mindre blokke - 19cm tykke så vidt jeg forstår på tegningerne. Omkring udskæringen til vinduet kan jeg se blokkene fyldte af de her leca nødder - så tror det er i hele væggen de er. Umiddelbart så er der soklen fri over jordniveau - husker ikke præcist hvor meget - men tager fotos og måler derhjemme i dag! Jeg har vedhæftet et billede i tråden her hvor der er lidt fra tegningerne omkring sokkel i tilbygningen.. ved ikke om det siger jer noget?

Jeg ved ikke om tegningen så skal forståes sådan at der kun er sokkel/fundament på langsiderne - og intet for enderne.. under vinduet og ved siden af døren?
Det støbte gulv er umiddelbart højere end jordnieavuet udenfor.
som jegs er det, er det en enkeltstensvæg - altså uden hulmur. Det betyder, at væggene generelt er mere kolde end en mur med hulmur og isolering. Da I støbte gulv og lagde - måske 3 m3 beton, frigjordes en masse vand. Hvis rummet ikke konstant har været ventileret kraftigt under udtørringen, vil der være en del fugt i lokalet. Når der så kommer varme på (eller blot tempereret) falder fugten ned på de koldeste falder - ydermuren.
Hvis du kan låne en fugtmåler hos tømmerhandleren eller din murer har én, så prøv at måle fugten inde i stenene. Jeg tror det er overfladefugt.
Det kræver normalt 3 uger for optørring. Hvorfor vi spørger til soklen er, at hvis jorden går over, transporteres der fugt fra jorden udenfor direkte ind i huset.

 

Hvad angår fugten er jeg ret sikker på Uldal har fat i det rigtige...
Altså fugt fra de nystøbte gulv der kondenserer på en relativ kold ydermur.

Hvor længe er det siden du har støbt gulvet?
Har du i tiden efter haft varme på i rummet og udluftet grundigt?
Har du en affugter kan du jo prøve t sætte den op g se om ikke du trækker en masse vand.

Din ydermur er givetvis en 19cm leca der sikkert er pudset på begge sider.
Alt i alt en ikke særlig isolerende væg, og en indvendig efter isolering vil klart være en fordel....

Nu er det nemt for os andre at være bagkloge... Men generelt er det rigtig vigtigt at man sætter sig ind i opgaven, incl lovkrav osv, INDEN man starter op....
I dit tilfælde ville det have været rigtig fornuftigt, og reelt et lov krav at du havde lagt min 100 mm polystyren isolering mere under gulvet..... At du havde lavet en indvendig efterisolering af ydermuren....

Men start nu med at få styr på fugten..



MVH Njord
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også