Styring af udendørs belysning

dan yh
dan yh
467 9620

Hej Alle LDS'er

Jeg har søgt i forum og fundet flere tråde på dette dog uden at finde svar på det jeg ønsker- håber I kan hjælpe.

Jeg bor i et ældre hus og der har man lavet udendørs belysning så det tænder på 3 kontakter forskellige steder i huset. Ikke umiddelbart smart at man skal rundt 3 steder for at tænde lys samt jeg rigtig gerne ville at de alle blev tændt på samme tidspunkt og slukkede igen samme tid. 

Kan man sætte en styring på i afbryderen som tidsstyrer f.eks. som et kontaktur? Når jeg søger kontaktur finder jeg kun en som enten sidder i tavlen eller sidder som en anordning man sætter i stikkontakten? Har også kigget på skumringsrelæ som er en mulighed for at lyset er tændt når der er mørkt- men skal man så sætte 3 skumringsrelæ op?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
mfrost
mfrost
2055 9400
For at tænde dem alle samme på en. Gang er der 2 muligheder
1. At lave en korrespondence med de 3 afbrydere
2. At sætte alt udendørs til 1 afbryder i stedet for 3 separate
Med hensyn til at tænde og slukke på samme tid så er et skumringsrelæ med ur perfekt til dette f.eks. Denne her https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/skumringsrelae/p/esy-lux-skumringsrelae-med-timer
Og samler du alt udendørs på 1 fase så kan du nøjes med et skumringsrelæ
dan yh
dan yh Trådstarter
467 9620

Tak for hurtigt svar.

Da det er ældre hus med ældre ledningsføring vil jeg jo helst undgå at skulle føre nyt el - hvis muligt.

Jeg har lige siddet og set på skumringsrelæet med en afbryder som jo umiddelbart dækker behovet, men skal man så have sådan en kasse til at sidde ude på væggen 3 steder? Den er jo ikke vildt pæn.

mfrost
mfrost
2055 9400
Så kan du sætte den et sted hvor den ikke syner så meget. Men enhver elektriker burde nu uden de store problemer forbinde de 3 tændingerne til 1
Annonce
Annonce
dan yh
dan yh Trådstarter
467 9620
Har lige set denne. Det var da smart men gad vide om flere lamper tænder samtidig så hvis man installerer disse pære i alle lamper? https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/osram-led-paere-med-skumringsrelae?bundles=inactive&gclid=Cj0KEQiAiMHEBRC034nx2ImB1J0BEiQA-r7ctgGsZU9SQKaWwHz5Pd9xa7KM_AnBqRMk_dFbgjlH4BwaAsMz8P8HAQ

mfrost
mfrost
2055 9400
Tror ikke at de vil tænde på samme tid det kan nok variere en del for der er jo nok ikke nøjagtig den samme mængde lys ved alle dine lamper
jenshøj
jenshøj
2491 4800
Hvis du vil have ren tidsstyring, kan du kan bruge Philips Hue pærer. Dem kan du godt få til at reagere på samme tid. Det kræver dog en bridge ud over pærerne.
Annonce
Annonce
dan yh
dan yh Trådstarter
467 9620
De var smarte. Kører de på wifi eller hvad er de afhængige af ift klokkeslæt?

ev elmand
ev elmand
15485 7480
De pærer du selv henviser til fra Greenline, tænder ikke præcis samtidig. Men det er spørgsmålet om det gør noget. Når skumring indtræffer, vil de komme ret hurtigt efter hinanden, og da det i sagens natur ikke er helt mørkt, vil du næsten ikke spotte t den ene kom først.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
dan yh
dan yh Trådstarter
467 9620
Jo det kan jeg sagtens leve med. Alternativet taget i betragtning så er det i min optik en rigtig fin løsning. Tak for jeres input.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her