Ophæng af badeværelsesmøbel

Hej, 

Har fået fat i et badeværelses møbel, så'n et med to skuffer under en vask. Det monteres med to mindre beslag på væggen, som møblet så bliver hængt op på. (se billede). 

Mit problem er, at væggen det skal hænges op på, er gasbeton beklædt med træprofilbrædder. Der er Ca 10mm luft bag Profil brædderne. Jeg forventer at det ikke er nok at hænge den vægt op på træet, så jeg skal nok ind og have fat i gasbetonen. Men hvordan kan jeg smartest gøre det? Har I nogen forslag? Karmskruer? 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ind og have fat i gasbetonen. Bor et hul i panelet, som er stort nok til at dyblen kan gå igennem. Bor derefter et hul i gasbetonen,som er ½ tin 1 mm. mindre end dyblens diameter og skru ophænget fast, husk dog at sætte et afstandsstykke svarende til afstanden mellem gasbeton og panel i, inden du skruer beslaget fast.


fase
Jeg kan se på Fischer's website at deres UX dybler virker bl.a. til gasbeton/letklinker og i 8mm udgaven skulle kunne bære vist 42kg. http://www.fischerdanmark.dk/PortalData/8/Resources/fixing_system/catelogue_datasheets/documents/Bef%C3%A6stigelseshaandbog/H_ndbog_alle.pdf
Det tænker jeg må være nok.

Men jeg var så i dag i bauhaus og talte med en medarbejder (endda afd lederen himself) og hans holdning var at letklinker på ingen måde er til at montere tunge ting i. Så hans udmelding var at skrue det op kun i træprofilbrædderne. Jeg aner jo ikke hvordan profilbrædderne er hæftet til væggen så jeg synes det lyder som en stor risiko at tage.... Men jeg er alligevel i tvivl nu....

Nu må du så bestemme dig for om din væg er gasbeton eller letklinker ? 

Der er noget forskel på de to materialer, for nu at sige det mildt. 

Gasbeton er noget af det nemmeste underlag at have og samtidig særdeles velegnet til at skrue ting fast i, også tunge.

Letklinker kan der også fint monteres tunge køkkenskabe på, men der skal bruges de rigtige plugs.

Ok sorry. lægmanden her troede det nærmest var to ord for det samme. Ved ikke hvordan jeg ser forskellen, men ift. papirerne på byggesagen står det det er "klinkerbetonelementer"...

Med hvad tænker du om bauhaus-guttens forslag om at skrue det direkte i profilbrædderne?
Annonce

Jeg mener, du skal gøre som Fabrin beskriver det, - den løsning virker også ved letklinkebetonelementer, og mange gange bedre end blot at skrue det fast i profilbrædderne. Skal undlade at udtrykke min mening om visse Bauhaus-medarbejderes rådgivning.
Hvis du googler gasbeton og letklinkebeton, vil du nemt kunne se forskel fremover.

Ok. Er også min egen intuition. Hvilke dybler vil du anbefale?
er "klinkerbeton" og "letklinkebeton" det samme?
Jeg tror klinker- og letklinkerbeton er det samme, dybler 8x50 som du linker til er fine, hvis du gør som Fabrin skriver, - altså hele dyblen skal i væggen og så en afstandsstykke ud til panel, - så dybel 50 mm + afstand 10mm og panel 15-20mm giver en skrue på ca 90mm, og så en 5 eller 6mm i tykkelse.

Hvis der i beskrivelsen af dit hus står klinkerbeton elementer, så går jeg ud fra at det er helvægs elementer der er sat op. De er utrolig taknemmelige at sætte noget op på med dybler. Du skriver i 1. indlæg at der er profilbrædder og bagved 10 mm luft. Det går ikke, da du bare spænder brædder indad. Fabrin nævner afstandsstykke det mener jeg du skal holde fast i.
Den bedste måde at gøre det på er at skære et hul i dine profilbrædder på ca. 100 x200 mm   Eller lidt mindre afhængig af hvilket stykke træ du har. Så lægger du et stykke bræt ind imod klinkebetonelement. Den skal have en tykkelse så den passer ud til overfladen af profilbrædder. Nu borer du igennem træ og ind i mur med 8 mm bor, sætter dybel igennem træet, skruen i og med den slår du dybel helt ind i muren, så skruen mangler mindst 20 mm. Så kan skruen skrues det sidste stykke og det sidder fast. Brug 3 - 4 skruer på hvert stykke træ. Nu har du et rigtig godt og fast underlag til dine små beslag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. God plan. Hvad med de dybler jeg linked til - er de værd at bruge eller vil I anbefale andet?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis