Udnytte tagetage i gammel ejendom

Hej;

Vi har netop købt et hus fra 1928, hvor vi gerne vil udnytte tagetagen. Det er nemt at lave trappe derop, der er gulv, og spærrene giver fin loftshøjde, så vi er godt igang...

Nu kommer udfordringen - indefra kan man se tagstenene direkte dvs der er intet undertag... Findes der en løsning, som ikke kræver, at man tager teglene af?

MVH
Jonas


Jonas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er taget understrøget? Sidder der mørtel imellem teglene?
Hvor gamle er teglene?
Understrygning er ikke verdens bedste metode, når taget efterfølgende bliver utilgængeligt så man ikke kan lave reparationer.
Vi har haft en del udfordringer med vores og jeg ville ønske vi i tidernes morgen havde hevet taget af og lavet noget fornuftigt undertag.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Man kan faktisk ikke lave undertag imellem spær. Der kommer jo også lidt vand ind hvor spærene er, og du kan ikke lave det ordentlig nede ved tagfod, hvor evt. vand på undertag skal ud i tagrenden. Det er bedre at understryge da det er en gammelkendt metode, der holder 10-20 år. Men det mest rigtige er naturligvis at tage tagstenene af og lave undertag. Og gamle hele teglsten er faktisk bedre end nye. Alle teglsten har forskellig kvalitet i tørring og brænding. Så indenfor de første 15-20 år vil de dårligste gå i stykker. og dem som har overlevet 30-40 år kan holde 100 år endnu.  tryk her for Link


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Efter min mening er det fuldstændigt vandvittigt at skifte taget, med mindre det ligefrem fejler noget
Nu har man i de sidste århundrede brugt teglsten der er blevet understrøgne fordi det virker, ikke mindst fordi det kan ånde og bevæge sig i forhold til spær-træet bevægelser, men siden energikrisen, har man fundet ud af at vi alle skal leve i plastikposer (dampspærre helvedet) i stedet for at have naturlige huse, med naturlige materialer.
Det er rigtigt at en understrygning holder en 10-20 år, men omvendt så har jeg set sager med undertage der ikke har holdt den tid, og så er man lige så "fucked" som ved en understrygning.
I ældre huse var det normalt ikke at udnytte "skrårummet", men efterhånden som vores huse er blevet så dyre som de er, så er det naturligt at kikke på de kvadratmeter. Nu er der jo masser af huse med skråvægge (og skunke) hvilket giver adgang til taget (omend meget trangt) men de senere års trend med loft til kip, giver selvfølgelig ikke disse muligheder, men derfra og så til at rive taget af og lægge et nyt er i min verden mega langt...
Prøv at måle lidt inden du går videre. Du skal bruge minimum 400mm isolering i skråvæggen til kip, dertil skal lægges 25-30 mm luft til undertag, lægter, 2 lag gips... det bliver en meget tyk "kipvæg" og den første meter ud under en skråvæg kan reelt ikke bruges til noget...
Da jeg lavede vores første sal blev jeg lidt forbavset over hvor meget plads en "rigtig væg" tager i rummet


 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der har været brugt "undertag" af armeret plast. Når det sad og blafrede i vinden så var det i laser inden 10 år. Så har man nu forskellige duge / banevarer som man lover 30 - 40 år, men det er stadig langt under det man bør forvente. Undertag skal som minimum holde lige så længe som taget. Jeg brugte Huntonit da jeg lavede om fra eternit / asbest tag til tagsten for 3 år siden. Det mener jeg lover en holdbarhed på 80 år.
Det er da rigtig at vi skal leve i "plastposer". Men det kommer jo delvis af kravene til de mange kvm. og så naturligvis energi prisen. I min barndom var man ude at grave tørv, for vores vedkommende kun til eget forbrug. Det var i alt 4-5 dages arbejde for 3 mand. Så var der "gratis" brændsel til hele året.
Sådan spiller klaveret ikke længere. Afgifter m.m. gør jo at vi ikke kan betale os fra den naturlige ventilation (sådan som vinden blæser)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis