Udskift gammelt afløb, under håndvask

Hejsa

Vi skal have renoveret køkkenet, og kunne godt tænke os at flytte håndvasken..
Pt. Har vi dog dette monstrum af et afløb i vaskeskabet..
Jeg ved, endnu, ikke hvad der gemmer sig under skabet, men kender nogen af jer mon sådan en Svend, og ved om den kan udskiftes til en lidt lavere model? Jeg ville jo gerne trække et afløbsrør i soklen, til dér hvor vi ønsker vasken placeret..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ihvertfald et støbejernsafløb med renselem. Jeg tror helt sikkert at det kan fjernes, og laves mere pladsbesparende. Hvis det skal være helt efter bogen, så skal du nok have en VVS'er med ind over ;-)
Tak for bud
Jeg ved egentlig ikke om jeg må lave det selv? Altså lovligt? Havde slet ikke overvejet om det kræver autorisation?

@ Erik: det er ét parcelhus, fra 1965(afløbet er formentlig også derfra😃) der er ingen kælder, heller ikke krybe-😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

OK så kan du hugge op i gulvet og komme ned til næste muffe. Så ser det ud ligesom det du har øverst. Det er nok den eneste måde der virker. Der sker jo ikke noget ved en gulv reparation under sokkel. Man kan få en overgang fra støbejern til plast.

Du skal nok bruge sådan en  og eller  sådan en  Dety kommer an på hvad størrelse og om det bliver i muffe eller spids.
Det er ikke altid godt bare at lægge afløb i sokkel. Der kan godt blive problemer med fald. Men er der et stykke ned til næste muffe, så har du jo mulighed for at dele af plastrør går i betonen.
Og ja autorisationskrævende, hvis det betyder noget for dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Avs.. håbede bare lige den kunne trækkes op, og erstattes med et plastrør😖
Eller måske til nød skæres over et sted, hvor man så kunne sætte en muffe på, eller noget..

Nå, jeg overvejer videre, hvad jeg mon gør...

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Der var forskellige metoder på hvordan man tætnede støbejerns rør. Nogle gange hældte man flydende bly ned imellem rør og muffe. Andre gange stoppede man med tjæret værk og derefter tjære, lidt ligesom når man kalfatrer et træskib.
Så det er ikke sådan lige at hive op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu fik jeg pillet bunden af skabet lidt op..

Det ligner en form for samling, lige over gulvhøjde, gør det ikke?

Tror I man kan bruge den, og sætte en slags reduktion ned i, måske?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du skal bare bore det der er i samlingen ud, og et mengering sæt og en overgang 110-50mm isættes.
Tak for hurtigt svar.. og nu ser det ud som om jeg kan flytte vasken alligevel😃
Kiggede loge hos vvseksperten.. det render jo op i svimlende 60,-😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis