Hul i skjult pexrør (rir), kan man reparere tomrøret?

Hejsa

En eller anden tumpe, som insisterer på at gøre alting selv, og derigennem lære af egne fejl.. har formået at trække skjulte rør til en radiator, inden i en ny væg, men da tossen så skulle sætte beklædning op, har kan åbenbart kørt en skrue lige gennem fremløbet, til radiatoren.. det resulterede i en fin vandpyt, som lige så stille trådte frem under det nyligt opsatte fodpanel...

Nu går spørgsmålet så på, hvad Søren han dog skal gøre... væggen består af osb+gips..
Han overvejer pt. At skære et hul i væggen, der hvor hullet i røret formodentlig er, og få skruen væk.. dernæst kunne man jo trække et nyt pexrør i tomrøret, men tomrøret må jo have et hul i sig.. kan/må man det? For alternativet er jo enten at trække et synligt rør til radiatoren, eller at skære hul, langs røret, og skære dåsen ud.. og lave hele det stykke forfra...
Jeg vil så nødig skulle have et synligt rør, det er jo netop ideen med at det blev lavet skjult..

Puha! Der var en der blev træt.. det var sidste del af det helt nyistandsatte børneværelse.. radiatoren skulle jo bare lige have vand på.. og tossen er jo selvfølgelig IKKE mig...eller...

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træk et nyt PEX rør i tomrøret. Tomrøret er vel for, at du kan skifte PEX røret. Hullet i tomrøret ville jeg ikke gøre noget ved. Nu kommer så det store spørgsmål, kan du trække et nyt rør i tomrøret. Altså er retningsændringerne med tilstrækkelig store bøjningsradier.

fase
Tak for svar
Jeg var bekymret for hullet i tomrøret, men det er unødvendigt, heldigvis😃
Nu bliver det store problem så at finde den fordømte skrue..
Hvis jeg havde røret ude, kunne jeg jo se, sådan cirka, hvor hullet var, men det er jo nok skruet fast😃 så jeg må gå efter, hvor jeg tror røret ligger yderligt, og sammenligne med hvor vandpytten opstod..
Hmm, kan en multidetektor finde vand? Jeg tænker vandniveauet i røret må stoppe der hvor hullet er?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Måske du kan skubbe en søgefjeder ind i røret, når den så rammer skruen, kan du få en til at lytte, når du så "morser" på skruen, brug evt en skruetrækker som stetoskop på vægen.

Vi prøver igen, i morgen --
Tricket med at morse lyder fantastisk! Det skal prøves.. Godt tænkt!

Jeg har overvejet detektor-muligheden, og den skal også prøves.. men jeg tror det kræver at jeg ved præcis hvor røret løber for der er jo ret mange skruer at finde, i hhv OSB og gips..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Søgefjeder er et godt instrument naturligvis som Je-ns beskriver, men også til at måle afstand. Du sikkert har en ide om hvad retning røret går, når du støder imod skruen mærker du med en tusch på søgefjeder, trækker den ud og bruger den som passer i det område du har mistænkt. Så får du en streg i en bue, og bagefter kan du så lytte / mærke efter "bankelyde" i det område

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Ja, det var nøjagtig den fremgangsmåde jeg forestillede mig. Måske jeg dog må nøjes med et elkabel, men jeg ser, hvad jeg har:-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Elkabel er god til lige så god til måling, men ikke så skarp i lyden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har en 2.5 jordleder, tænkte jeg lige kunne bøje en klump ude i enden, for at få det til at være metal mod metal😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis