Vandtryk falder efter åbning af haner

Hej

Er det normalt, i et helt nyt hus, at trykket i vandhanerne falder meget lige efter åbning.

Det kan være så slemt, at hvis vi kun åbner lidt til at starte med, så skal vi have fat i hanen igen for f.eks at skylle fingre.

Vi har gasfyr med 110L vandbeholder, og VVS'er som har lavet det, siger det er normalt, og at det er fordi at når vandet varmes i vandbeholder så stiger trykket, og det falder så når en hane åbnes.

Jeg synes bare aldrig jeg har set det andre steder. 

På forhånd tak

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samme problem i socialt boligbyggeri, hvor det er både koldt og varmt vand der dropper i tryk over 10 sekunder, så man skal have fat i vandhanen igen.

 

Vi fik nøjagtigt det samme problem da jeg i fjor skiftede et 2,5 bar sikkerhedsaggregat (sikkerhedsventil) på vvb ud med et 10 bar sikkerhedsaggregat. Da det medfølgende sikkerhedsaggregat konstant dryppede vand - det var simpelthen for lille til vandværkstrykket på 3,5-4 bar. Nu er der monteret et sikkerhedsaggregat på 6 bar, så nu hverken drypper det eller ændre nævneværdig tryk i varmtvandshanen.
Steensen: Tak for info

Frank: Det giver faktisk rigtigt god mening, jeg er nemlig også blevet oplyst at vandtrykket her hvor vi bor er meget højt, så det kunne fint passe med hvad du siger - det vil jeg lige undersøge nærmere - tusind tak.

Hvor sidder sådan en sikkerhedsventil, og kan man se på den hvor mange bar den er lavet til?
Jeg har fundet ventilen - der står 10 bar på den

Jeg skal lige forstå det rigtigt - hvis nu trykket her er lidt højere end hos dig - f.eks 4-5 bar, så er en 10 barsventil for stor, og bør være en 6 bars ventil?

Måske vil en sikkerhedsventil på 7 bar være mere passende til 5 bars vandværkstryk, der skal jo være lidt buffer til at tage overtrykket når brugsvandet varmes op.
Jeg ved at nogen vvs forhandler er aut. til at drosle sikkerhedsventilerne ned.
Hvad er temp. på det varme brugsvand sat til ? Hvis det er højt (over 70 gr.) kan det i hvert fald også hjælpe at sænke temp. til f.eks. 60 gr.
Annonce
Læser lige at standard-bar vist er på henholdsvis 2,5 - 6 og 10 bar hvis man vælger at købe en ny sikkerhedsventil - den koster heller ikke mere end et par hundrede kroner.

Ps. Den skal forøvrigt altid sidde på koldvandsiden - men det ved du sikkert.
Super, tak for dine svar Frank

Hvordan kan man finde ud af hvad ens vandtryk er - altså det som kommer ind i huset? - det var bare VVS'eren som mente at trykket var højt - kan jo være noget han bare sagde da jeg nævnte det med at trykket faldt i hanerne efter åbning.

Temperatur på brugsvandet skulle gerne ligge omkring 60 grader.

Det kan du få oplyst hos dit vandværk.  Eller du kan købe/låne et manometer https://www.youtube.com/watch?v=9BUcbxiZxLI

Super, tak, jeg er glad for hjælpen.

Jeg har prøvet at skrive til vores vandværk i første omgang, så ser jeg lige hvad de svarer.

Forsat god søndag, jeg vender tilbage når der er nyt
At du har en 10-bars sikkerhedsventil er også fint dækkende for 3-5 bars området, det der er afgørende, er hvorvidt dit fyr kan klare så mange bar eller ej.
Til søs kører vi med 5, 10 eller 16 bars (eller endnu højere) klasser på ventiler og rør.
Du kan sagtens have lavere drifttryk end din sikkerhedsventil kan klare, men du må aldrig den anden vej.

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis