Vandtryk falder efter åbning af haner

Hej

Er det normalt, i et helt nyt hus, at trykket i vandhanerne falder meget lige efter åbning.

Det kan være så slemt, at hvis vi kun åbner lidt til at starte med, så skal vi have fat i hanen igen for f.eks at skylle fingre.

Vi har gasfyr med 110L vandbeholder, og VVS'er som har lavet det, siger det er normalt, og at det er fordi at når vandet varmes i vandbeholder så stiger trykket, og det falder så når en hane åbnes.

Jeg synes bare aldrig jeg har set det andre steder. 

På forhånd tak

 

Hej Er det normalt, i et helt nyt hus, at... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps, den er jeg med på, men er mit problem, altså det med at trykket falder når jeg håber for hanerne, ikke at hvis sikkerhedsventilen er for stor f.eks. 10 bar, så er der også et højere tryk på vandet.

Jeg forstod det sådan at hvis men skiftede den til f.eks. en 6 bars ventil, så vil den åbne når trykket når de 6 bar, og derved vil der også være mindre tryk på vandet ud til hanerne, og igen dermed vil det ikke falde så voldsomt som det gør pt.

Men det hjælper selvfølgelig ikke noget hvis trykket fra vores vandværk er meget højt, fordi så vil den vel stå og lukke vand ud konstant.

Sikkerhedsventilens åbningstryk har ikke noget at gøre med, at dit vandtryk falder (meget), når du åbner vandhanen. Prøv først at måle vandtrykket, når vandhanen er lukket. Dernæst måler du trykket med åben vandhane. Hvis trykket falder, har du fundet synderen, fordi der må være en begrænsning af gennemstrømningen før dit målepunkt. Trykfaldet er typisk fordi, der er en forsnævring, et for tyndt langt rør eller lign.


fase
Hej
Nu vil jeg også lige være med. Da vi fik ny varmtvandsbeholder (vvb) var den jo leveret med nyt sikkerhedsarmatur. Heri sidder en kontraventil fordi vandet ikke må skubbes tilbage i systemet. Når vandet i vvb står ved vandværkstryk så bliver varmet op så udvider det sig og kan kun komme ud af sikkerhedsventilen, som derfor står og drypper. lige så snart du åbner for vandet bliver trykket i vvb det samme som vandværkstrykket. Så det må være forskellen mellem sikventilens åbningstryk og vandværkstrykket som afgør hvor meget trykket falder når du åbner. Vores stod også og dryppede, jo mere man havde tappet jo mere dryppede den fra sikkerhedsventilen. Og der var det trykskift som trådstarter beskriver. Med tiden har der sat sig lidt kalk/snavs hvad ved jeg i kontraventilen så nu er der hverken dryp eller trykforskel.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas, det er formentlig ikke det kortvarige trykfald i 1 til 2 sek., der henvises til. Sådan har jeg ikke forstået det. For selvfølgelig vil der være et trykfald, lige når hanen åbnes. Der er kun en måde at finde synderen på, nemlig ved måling. Vi er jo ude på at gætte om årsager, når vi ikke ved, hvor lang tid trykfaldet varer, og hvor stort det er. Derfor må vi have trådstarteren på banen og have ham til at fortælle om trykfaldet varer 1-2 sek. eller 10 sek. samt også gerne, hvor stort trykfaldet er. Det sidste bliver nok sværere fordi det kræver måling af trykket ved måleren. Vandværkets opgivelse af trykket kan kun være vejledende og derfor mere eller mindre brugbar.


fase
Annonce
Det jeg mener, er at når jeg åbner for en vandhane, og det kan være alle steder i huset, og ikke åbner den helt op, hvilket jeg sjældent gør, så falder trykket så meget efter 1-2 sekund at jeg bliver nød til at have fat i hane igen, for at åbne noget mere.

Giver det mening? måske jeg skulle lave en video - jeg har desværre ikke noget at måle med pt.

Den VVS'er som har installeret det siger at det er helt normalt, men jeg undre mig bare da jeg aldrig tidligere selv har oplevet det, og finder det møg irriterende.
Når trykfaldet sker efter 1-2 sek., er jeg tilbøjelig til at give VVS montøren lidt ret. Fænomenet opstår ved at du lige inden, du åbner vandhanen har et tryk på, skal vi sige 4 Bar, idet du så lukker hanen op, har vi nu balladen, for over de næste 1-2 sek. falder trykket og dermed flowet gennem røret/rørene. Trykfaldet kan komme af, at der er et trykfald i rørene samt over kontraventilen. Lav evt. en video, så det er muligt at bedømme lidt bedre, når du nu ikke har noget at måle med.

fase

Hej igen.
Fabrin. som jeg læste det første indlæg så forstod jeg det som det kortvarige trykfald som kommer ved forskellen mellem sikkererhedsventilen og vandværkstrykket. Her hos mig er sikkerhedsventilen på 10bar og vandtrykket nok ikke mere end 3,5-4bar. Hvis der er det så er det ganske normalt og vare ved afhængig af hvor godt kontraventilen lukker. I mit barndomshjem var det altid sådan.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Men hvis det er som Fabrin tænker så skal problemet jo være det samme hvad enten det er den varme eller den kolde hane man åbner.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Min badeværelses hane har det som om den er "for tung", når jeg ikke åbner den tilstrækkeligt, og trykket derfor falder langsomt, så falder håndtaget meget langsomt ned, og til drypper hanen kun. Dette er ved alle 3 pladser kold, varm eller mix.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis