Råd til tjørnehæk søges

Hej,

Vi købte et hus for et år siden hvor der er tjørnehæk ud mod gang/cykel-sti og vej. Hækken er meget hullet, og selv om sommeren er den gennemsigtig nærmest over det hele. Jeg tror ikke den har været beskåret i de første mange år, således at der er nogle tykke stammer men næsten ikke noget "fyld" og smågrene på de nederste 1,5-2 meter.. Det skal jf. grundejerforeningen være tjørnehæk.

Vi vel gerne have skærmet af ud mod stien, så håber vi kan få nogle tips til hvordan vi hurtigst får en fyldig hæk. Er det smartest at skære den gamle hæk ned i 30 cm og lade den vokse op igen og jævnligt beskære? Er det muligt at plante ny hæk mellem de eksisterende stammer, eller vil der ikke være nok sol? Er det hurtigst helt at fjerne den gamle hæk og plante en helt ny? Der er måske en bedre læsning som vi ikke har tænkt på? Hvad er pros og cons ved de forskellige læsninger?

Den nuværende hæk er 2,30-2,50 meter. Vi forestiller os at hækken skal være 1,80 når den er "færdig"..

Håber I kan hjælpe. :-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv med held fornyet vores tjørnehække ved at skære dem helt ned, så der kun stod nogle stubbe på 10 cm tilbage. Da hækkene i forvejen har et stort rodnet, går det hurtigt med at skyde i højden, så om 3-4 år er der færdig hæk igen.

Ps. Og så har man også mulighed for nemt at holde hækken klippet ind til en smal og elegant hæk - som iøvrigt er lige så tæt som en bred hæk.

Det er et helt typisk eksempel på en hæk der er blevet gammel og træt
Du kan gøre 2 ting.
1. Være brutal og grav/riv det hele op og start forfra med ny hæk, det vil tage ca 3-4 år inden den er oppe i en hæderlig højde og tæthed alt efter hvilken type plante du vælger.
2. Du kan som du selv er inde på skære den helt ned til sokkeholderne, og eventuelt plante nye planter ind i mellem, og lade den komme fra bunden af. det vil også tage et sted i mellem 2-4 år, inden den når en "færdighæk højde" men så er du "tvunget" til at holde dig til tjørn igen

2,5. Du kan også vælge den dovne løsning der hedder at plante hækken til med klatreplanter ala efeu/vedbend eller Arkitektens trøst og bruge hækken som "stativ" til de nye planter

Skal det gå endnu hurtigere at få afskærmet fra omverdenen så hedder det plankeværk eller hegn


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
off. topic. Det var noget andet hvis det f.eks. er bøg, der kan man ikke (eller kun med ringe resultat) igen plante bøg, pga. jordtræthed eller honningsvamp. Men det er og bliver så (heldigvis) ikke aktuelt i dette tilfælde her.
Hej Frank og Henrik. Mange tak for hurtige svar og ikke mindst rigtig godt input. :-)

Jeg tror løsningen bliver at skære helt ned til de 10 cm som I nævner og så spæde til med nye små-planter dér hvor den er gået ud.

Hvornår bør vi gøre det? Tidligt forår inden den begynder at skyde, formoder jeg?

Vh Christian
Annonce
Du planter bedst uden for vækst sæsonen dvs. fra efterår til forår og også hele vinteren igennem så længe du kan komme i jorden.
Om vinteren bør der ikke vandes, da det giver risiko for at frosten kan presse rødder og planter op. Husk god jordkontant til rødderne.
Nu koster tjørn ikke meget, men hvis man vil spare så tager man en tur ud i naturen og finder en stor vild tjørnebusk - under den er der ofte mio mia små tjørneplanter lige til at rykke op.

Ps. Husk at spørge om lov først.
Du kan også lige save hver anden- tredje ned til de der 10 cm, og så næste år gøre det samme rykket en omgang. Så beholder man hækken- uden, at det hele er bart i motorsavsmassakre. Eller vent et par år- og sav det ældste ned.

Det gør jeg, da jeg ikke kan lide, der er for bart uden læ- og alle kan glo ind.
De fleste planter kan tåle det. Også "ædelsyren".

Mvh
Pinny
Google lige lidt om tjørn, jeg mindes at have læst at tjørn lige som laver en beskyttelse mod andre planter, så de er svære at få til at gro sammen med tjørn også af samme type. Jeg har det fra nettet år tilbage da jeg selv har huller i tjørnehækken. Jeg finder dog små planter rundt omkring på grunden, som sikkert er planter fordi bær/kærner har været igennem en sulten fugl.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis