forbinde 2 hydraulik pumper

Hej

Jeg har en ældre dame af en traktor.

Monteret med en hele 18 liters hydraulik pumpe. kapaciteten er nok faldet noget med tiden.

Jeg har en rem skive drevet pumpe på lager, fra en Fiat 1280, hvis det har interesse.

 

Kan jeg forbinde de 2 hydraulik pumper, så de begge kan leverer olie til hydraulikken?

Traktoren har allerede diverse tryk ventiler, som jo gør at trykket ledes direkte tilbage, når det ikke bruges.

Men hvordan forbindes de 2 pumper sammen? skal der monteres en kontraventil ved den gamle pumpe?

Hvordan vil det fungerer hvis de 2 ikke leverer helt ens tryk?

 

Håber der sidder en 100 meters mester i hydraulik derude

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kan bruge en 100 mm ekspert, så .............

Det er en lidt usædvanlig opstilling men .....................

Du kan godt forbinde de to pumper parallelt uden der sker noget ved det.

Nej, du behøver ikke montere en kontraventil EFTER DEN NYE PUMPE, hvis du kan leve med den remtrukne løber baglæns hvis remmen slipper dit greb.

Der sker kun det, at den pumpe der er opgivet til og levere det laveste tryk kører ud over sine tekniske data hvis den første levere sit fulde tryk. Du bør dog sørge for de er opgivet til og levere nogenlunde samme tryk. Oliemængden fra pumpen er ligegyldigt.

Håber det hjælper.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter

Tak for svar.

Pumperne formodes at have samme arbejdstryk, fra ny af. Omkring 200 bar, der var ohvertfald standarden i mange, mange år.

Jeg ville sætte en kontraventil på tryksiden af den gamle pumpe, således at den nye ikke kan "modarbejde" den gamle.

Jeg mener at den remtrukne pumpe allerede er med tilbageløbs sikring, men er ikke sikker. Og det er også ligegyldigt.

Nu jeg tænker over det, så er det ligesom mange ford modeller(hvis ikke alle). De fortsatte med den relativt lille pumpe, i bagtøjet, helt op til de stoppede med at lave traktorer. Man kunne så montere en ekstra pumpe, på startkransen, ved at skære gevind i 2 huller, i motorblokken. Det har man kunne siden Ford 3000'eren.

Men jeg er ikke kalr over hvordan det lige forbindes med den anden pumpe.

Det var et sidespring, men jeg tror ikke der er andet for, end at få indkøbt fittings til at sætte et Tee på trykrøret, og så få det forbundet.

jeg vil undersøge om man kan få klem fittings der passer på det nuværene rør

Mener nu ganske bestemt, det var normalen man brugte den nye større pumpe på det hydraulikudtag med med retur, man også påsatte, og lod den "gamle" trække liften som vanligt, når vi snakker små traktorer i gamle dage.

Kan ikke rigtig blive klar over hvor du vil sætte kontraventilen jævnfør din egen tekst, men vil absolut kraftigt anbefale det bliver på tryksiden af den "nye" remtrukne. Det grundet du så stadig vil have tryk på hydraulikken, hvis remmene glider/knækker. Det er efter min mening det sted der er størst risiko der opstår en fejl, selv om chaufføren helt sikkert vil sværge på det aldrig er i hans tid det vil ske.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Igen

Jeg har ikke nærstuderet hydraulikken på alle gamle traktorer. Men på Forderne var der omskifter ventil, mellem lift og udtag, helt frem til TW- serien.
Håbløst forældet, da man jo så ikke kunne bruge evt. frontlæsser og lift samtidig. Og hvergang man havde brugt liften, skulle man slå ventilen over på udtag, og stille lift håndtaget ganske bestemt.
Her arbejder begge pumper sammen, kan huske vi monterede hjælpecylinder på liften. Det var håbløst langsomt indtil vi monterede den ekstra pumpe. Jeg kan dog ikke huske hvordan vi forbandt hydraulikken.

Men tilbage til min gamle traktor.
Jeg kan godt fornuften i at montere en kontraventil, som du beskriver. Man kunne evt. også sætte en hane på både tryk og suge siden, således er det nemt at lukke af. Og man kan så stadig bruge det "gamle" hydraulik.

Jeg ville montere en kontraventil, som du beskriver, blot på tryk siden lige efter den gamle pumpe.
Meningen skulle være, at den nye pumpe ikke forsøger at modarbejde den gamle pumpe, som jo nok har lidt lavere tryk. Men kan være det er unødvendigt?
Det skal måske tilføjes at hydraulik pumpen er trukket af takthjulene, foran på motoren. Derfor er det ret nemt at komme til at lave om i rørføringen.
Ikke som på mange andre traktorer, hvor pumpen sidder inde i bagtøjet, inkl. alle ventiler osv. (latterlig placering af en sliddel, inkl. filteret)

Igen tak

Uuuuuuuuuuuuuuhadadada. Nej for søren peter jensen, absolut ingen afspærringshaner. Lukker du for tilløb til pumpen, sutter den enten røret fladt hen til hanen og derefter splitter den sig selv af grundet manglende smøring rimelig hurtigt. Afspærre du afgangen på pumpen, revner den hurtigere end du kan nå og tænke s*t*ns når motoren startes.  

Advarslen er alvorlig ment, da selv lavtryks hydraulik er H******* farlig, hvis man står i skudlinjen hvis/når det revner !!! Så pas på med hvordan du får det samlet.

God weekend.  
 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej
Jeg vil afholde mig for at montere haner så

tak
Skrevet af subwoof på 30-01-2017 16:44
Hej
Jeg vil afholde mig for at montere haner så

tak

Det er godt.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis