Emhætte trækker ventilation ned

Hej

Jeg har lige fået monteret et Dantherm HCH5 ventilations anlæg, når jeg tænder for emhætten trækker det mit ventilationsanlæg ned. Når emhætten tændes og jeg åbner for f.eks et vindue, kan jeg mærke der kommer undertryk i huset. 

Nogle som har erfaringer med dette, og hvad man evt. kan gøre? Lige pt. har jeg et vindue åben så er der ikke noget problem, deruodver har jeg overvejet at få monteret en kul filter i min emhætte, så luftet recirkulere i stedet for at blæse ud til det fri, tænker det måske løser problemet?

Har snakket med Dantherm, og de sagde der ikke er rigtig er nogle gylden løsning, da emhætten er kraftigere end de blæsere som sidder i anlægget.

Mvh Michael 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Schalde1986 på 26-01-2017 09:00

Hej

Jeg har lige fået monteret et Dantherm HCH5 ventilations anlæg, når jeg tænder for emhætten trækker det mit ventilationsanlæg ned. Når emhætten tændes og jeg åbner for f.eks et vindue, kan jeg mærke der kommer undertryk i huset. 

Lige pt. har jeg et vindue åben så er der ikke noget problem, deruodver har jeg overvejet at få monteret en kul filter i min emhætte, så luftet recirkulere i stedet for at blæse ud til det fri, tænker det måske løser problemet?

Mvh Michael 

Først påstår du, at når emhætten tændes, og du åbner et vindue, får du undertryk i huset. Det strider i mod fysikkens love.

Dernæst siger du, at du har et vindue åben, så er der ikke noget problem. Nej det burde der ikke være, men det modsiger dit første udsagn. Hvilket af dem passer? Jeg  gætter på det sidste, og hvad er så problemet, når du bruger emhætten, skal du have et vindue åben så den luft, du suger ud, kan blive erstattet.

fase
Det jeg mener med det, er at når jeg åbner vinduet kan jeg mærke modstand og derfor kan jeg mærke der er undertryk i huset.

Så passer pengene. Du starter din emhætte, og der skabes et undertryk, som du udligner ved at åbne et vindue.

fase

Har du forsøgt at interconnecte emhætten og din centrale ventilation, så den centrale ventilation stopper udsugning imens emhætten kører, og på dén måde reducerer undertrykket?

Nej det har jeg ikke, kender du til nogle produkter som kan gøre dette?
Annonce
Hvis det er et ventilationsanlæg med både ind og udblæsning, kunne man have et relæ, der slukker for udsug når emhætte startes. I den tid ville det så kun være indblæsning der kører. Det ville så give en kortvarig dårligere genvinding, men det får du jo også ved nuværende løsning med vindue åben. Måske burde indblæsnig endda køre op på fulde fart.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg tror også at det skal op at kører højeste hastighed, så er det bare om man kan by-passe automatisk drift af anlægget, og tvinge det til at kører højeste hastighed
Hvilken controller har du på anlægget? Første trin er vel "bare" at forsøge at sætte det til max indblæsning manuelt, hvis muligt, når du starter emhætten.
Så kan du konkluderer om det er nok, og i givet fald, finde diverse diagrammer frem bagefter, så du kan få lavet en evt. relæstyring, f.eks. i forbindelse med hvis du har IHC.

Jeg har præcis samme udfordring.
Hvis du har den trådløse fjernbetjening er der en "pejse" funktion du kan aktivere.
Den sørger for at stoppe udsugningen og sætte indblæsnkngen på trin 3.
Desværre kan det ikke bruges i praksis, for en emhætte er langt kraftigere end ventilations anlægget. HCH-5 kan max (trin 4 hvis det er sat til max) flytte 330m3/t mens fx. min emhætte flytter 800m3/t på højeste trin.

Tror desværre ikke der er nogen vej uden om at åbne vinduet.
Min kone nægter at gøre det fordi det trækker, ned det resultat at ventilationen slukker fordi indblæsnings temperaturen bliver for lav.

Nogen sætter deres emhætte på ventilationen, men jeg har ikke lyst til at få alt det fedt op i den, og Dantherm frarådede det også da jeg talte med dem.

/Morten Vinding
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis