Bøvl med dæmper eller pærer

Hej.

Har en dæmper Eltako EUD61M-uc http://www.wattoo.dk/lysdaemper-400w-f-daase-5467502748 hvor jeg blot har denne ene lampe på. Jeg har sat to 13w led pærer i, men har problemer med at få den dæmpet langt nok ned i styrke.

Kan det skyldes begrænsninger for dæmperen eller for de billige ikea led pærer?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det korte svar er JA
Der står meget om den lysdæmper, men der står ikke noget om at den kan dæmpe LED. Andre Eltacho dæmpere beskrives til at kunne det. For eksempel denne
Pærer skal jo også direkte være dæmpbare.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej det kan jeg godt se på det link hos watoo, at der ikke står vedr. led. Men det gør der på det nyere datasheet hos Eltako - LED op til 400W. Men kan være at jeg skal afprøve at sætte til ESL for at se om det har en indvirkning.... Og ja pærerne er selvfølgelig dæmpbare  Men tænkte bare om der kunne være begrænsning i selve pæren om hvor langt ned i styrke den kunne gå

Det er korrekt, og der står så også til allersidst i manual at man kan prøve med + ESL eller - ESL når det er få (lav forbrug) LED. I det tilfælde kan dæmper kun trække 100W men det er som regel også rigelig ved LED.

Der er en nedre grænse, men det er ved "næsten mørk"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er underligt - har nu prøvet med både +ESL og - ESL men samme resultat. Den dæmper er nok ikke god nok til LED.....
Der er som du skriver forskel på, hvor lang ned forskellige led pærer kan dæmpes. For at gøre det endnu mere forvirrende, så afhænger det også af, hvilken dæmper man bruger. Så nogle pærer kan dæmpes langt ned med én dæmper, mens de på en anden ikke kan dæmpes nær så langt. Men på den sidste dæmper kan en anden led måske dæmpes længere.

Nogle led begynder at summe, når de dæmpes (selvom de er af typen som er angivet til at kunne dæmpes). Nogle flimrer, når de dæmpes langt ned.

Personligt har jeg sat tanken om dæmpere på led på standby. Der går sandsynligvis 5 år endnu, før markedet har fundet en fælles standard for måden, hvorpå en led dæmpes. Indtil da, vi jeg ikke ofre penge på dyre leddæmpere, som jeg alligevel ikke ved om vil virke med en led, jeg køber om 2 år.
Ja det kan godt være det skyldes kombinationen.... Har faktisk set engang at LK har lavet en hel webside med sammensætning af 'godkendte' led pærer til hhv hvilken af deres dæmpere....
Så ja du har (desværre) nok ret.... Man skal nok vente. Bøvlet er nu at det er en lampe konen har købt. Den er godkendt til Max 2x23W (som med sparepærer) så det er ikke desværre ikke bare at sætte 2x23W alm pærer i, da de ikke vil lyse nok i rummet..... Nå, den besked må jeg servere på en kreativ måde :S hehe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis