Jordforbindelse, muligt problem

Har netop købt en ny vaskemaskine, der som de fleste er udstyret med et Schuko stik. Problemet er at, når jeg sætter vaskemaskinen til vha. en Schuko adapter, udløses HFI-relæet og hvis jeg ikke bruger adapteren, skal man være lidt varsom når vaskemaskinen åbnes, da der er stor sandsynlighed for at få "et rap over nallerne" .

Jordforbindelsen er en "falsk jord" (vandrør, gammel installation), men tørretumbleren der er tilsluttet samme sted fungerer uden problemer.

Hvad er problemet med vaskemaskinen? er den defekt? og er det nemt selv at finde ud af?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg sige, at der er fejl på din vaskemaskine. Den skal ikke koble ud ved bare at blive tilsluttet. Nu har du ikke oplyst om relæet kobler ud, når du sætter stikket i, eller det først er når, du sætter maskinen i gang. Det kræver instrumenter og omgangen med dem for at finde ud af, om maskinen er defekt, men mit umiddelbare gæt er, at der er en defekt.

fase
Det lyder som om du har en defekt vaskemaskine, med afledning fra fabrikken af.

Men at der kommer "falsk jord" via vandrør skulle ikke betyde noget, når man bruger en "almindelig" fleksibel vandslange til at koble maskinen til med, da denne ikke er ledende. Vandet burde ikke have høj nok konduktivitet til det kan "bære" en fejlstrøm.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis