Ikea køkken frihøjde

Hej LDSere,

Jeg håber der er en her der har et IKEA køkken, som kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg er i fuld gang med at lave nyt køkken, og har i den forbindelse støbt nyt gulv. I gulvet er der trukket nye vand rør (pex i flex-slanger). Helt efter foreskrifterne er fordelere til vandet holdt over gulvet, således der ikke er nogen skjulte samlinger. 

MEN... fordelerne sidder ca. 20 cm over gulv niveau, og jeg er derfor bange for at det vil kollidere med den nederste skuffe i elementet der skal stå foran. Jeg kan se på IKEAs hjemmeside at sokkelhøjden er 8 cm (kan justeres til 10 cm), men så jeg kommer helt sikkert til at skulle lave en udskæring i elementet, hvilket også er helt fint. Men spørgsmålet er hvor meget fri plads der egentlig er til undersiden af den nederste skuffe i deres elementer? 

Er der nogen der kan hjælpe med dét mål?

 

På forhånd tak!

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige målt på mit køkken, ikke Ikea, og der er rigelig plads. Du kan blive nødt til at skære ud i bagklædningen, men det er ikke synligt.

fase
Hvad er det for en fordeler du vil have i vaskeskabet?

Jesper-
Der skall ikke nogen fordeler i vaskeskabet, men derimod i et af de andre skabe. Det er en fordeler til brugsvand fordi røret der går til køkkenvasken splitter og også går til badeværelset (som er over køkkenet på 1. sal)

Lidt a la den her, bare uden haner på alle afgange:
http://www.vvs-eksperten.dk/fordelerroer-afsp3-afg-15mm-046290003?gclid=Cj0KEQiAk5zEBRD9lfno2dek0tsBEiQAWVKyuGZq0lyLiP0AQRZ3rRCpdPDMmpot6s01WZgW5xhGXP8aAk8F8P8HAQ
Nu ved jeg ikke hvordan dit hus er lavet. Men jeg ville have sat den hvor du har trukket pex røret fra. Så alt dit vand fordeles et sted fra. Så hvis du har et utæt rør er det lige at trække derfra og ud hvor den går til. Jeg er ved at sætte mit hus i stand med nyt køkken og bad og det hele. Også med badeværelse på første sal. Der bliver alt vand fordelt fra kælderen til alle de steder hvor det skal bruges. Så jeg er sikker på det er til at skifte. Også med de fordelere du henviser til.

Jesper-
Annonce
Men de er ikke så store dem der. Så de burde kunne monteres i soklen. Og hvis du skal have dem med han på kan du jo bare lave en udskæring under en metalplade du lægger i bunden af skabet så du kan komme til dem.

Jesper-
Det er ikke splittet i kælderen fordi rørene til badeværelset allerede var trukket og støbt med i dækket mellem køkken og badeværelset, så det kunne ikke rigtig lade sig gøre.

Det er i øvrigt ikke størrelsen på selve fordeleren jeg er bekymret for, men derimod det faktum at pex'erne stikker så langt op af det hele samlet rager ca. 20 cm op.

Jeg har kikket på Ikeas skuffer, Ikea deler tilsyneladende skuffer med andre køkkenfirmaer, og derfor mener jeg ikke du har et problem. Bor du umådelig langt fra Ikea, så du evt. kunne besøge dem og måle skuffedybden.


fase
Hvis der ikke er plads bag skuffen, og rørene kommer op fra gulvet, så er det relativt enkelt at skære 10 cm af rørene, så fordeleren kan kommer ned under de 8 cm. Et hul i bunden af skabselementet, så er den stadig let at komme til.
Du skal vel vide afstanden mellem skufferne og væggen? Og den er 75 mm.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis