Ikea køkken frihøjde

Hej LDSere,

Jeg håber der er en her der har et IKEA køkken, som kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg er i fuld gang med at lave nyt køkken, og har i den forbindelse støbt nyt gulv. I gulvet er der trukket nye vand rør (pex i flex-slanger). Helt efter foreskrifterne er fordelere til vandet holdt over gulvet, således der ikke er nogen skjulte samlinger. 

MEN... fordelerne sidder ca. 20 cm over gulv niveau, og jeg er derfor bange for at det vil kollidere med den nederste skuffe i elementet der skal stå foran. Jeg kan se på IKEAs hjemmeside at sokkelhøjden er 8 cm (kan justeres til 10 cm), men så jeg kommer helt sikkert til at skulle lave en udskæring i elementet, hvilket også er helt fint. Men spørgsmålet er hvor meget fri plads der egentlig er til undersiden af den nederste skuffe i deres elementer? 

Er der nogen der kan hjælpe med dét mål?

 

På forhånd tak!

Hej LDSere, Jeg håber der er en her der har et... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Jenshøj:
Det er selvfølgelig rigtigt at det er rimelig nemt at skille ad, skære til og samle igen, men for det første mener jeg i princippet ikke at jeg må lave brugsvands-installationer selv. For det andet er jeg ikke særlig kyndig udi VVS arbejde, så jeg vil helst undgå den løsning

@El-mek67: TAK! Netop den afstand er jo selvfølgelig lige så vigtig som højden Jeg tror der er rigeligt plads så
Det har du helt ret i, Jens... Netop derfor jeg har lavet dette indlæg, for at blive klogere på, om der reelt er et problem, og få det løst inden vi står med elementerne klar

mgrundahl, du skal vel have vandfordeleren siddene bag selve skabet, for nedenunder... så må man da ikke håbe du skal have fat i den senere. Afgangene fra fordeleren skal vel være parallelt med væggen og evt kan du lave en ramme rundt om fordeleren, hvis du ikke bryder dig om store huller i bagbeklædningen.
Mht.til dit spørgsmål om højden til nederste skuffe, så er den ca. 5 mm.over bunden i skabet som er af 18 mm. plade. Standardhøjden over gulv er 80 mm. hvilket så giver ca. 103 mm. fra gulv og til underside af nederste skuffe. Jeg vil lige supplere oplysningen om de 75 mm. luft bag skufferneet er altså ved "udvendige" skuffer, hvis skuffen monteres inden i en anden skuffe er der ca. 20 mm mindre luft.
Jeg blev selv færdig for 1 måned siden med mit IKEA køkken og løsningen med skinnerne som skabene hænger på er rigtig god, når skinnen er sat i vater, og rettet op (hvis der er ujævnheder i væggen)så kan det næsten ikke gå galt. Benene som bærer skabene foran justerer man så til sidst, og har man et køkkenbord hvor digital vaterpasset viser 0,00 eller 0,05 grader, ligegyldig hvordan man placerer det.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
@El-mek67:
Tak for dit input Det skal selvfølgelig laves så det er muligt at komme til samlingerne, hvis det skulle blive nødvendigt.
Jeg får nok en udfordring med højden, men den kan løses relativt nemt. Dybden fra væggen kan også blive en udfordring da varmt løber helt inde langs væggen og koldt løber udenpå. Dermed kommer det på lige præcis 75mm. Men det kan måske løses ved at lave en lille fordybning ind i muren og spænde rørene ind i det med et patentbånd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis