Dampspær i loft, hvordan sætter jeg en lampe op?

Jeg er netop flyttet ind i et nybygget hus med fladt tag, og nu skal vi til at sætte lamper og røgalarmer op, og er meget i tvivl om hvordan vi gør det uden at ødelægge dampspær, og om det betyder noget?

Der er 2/3 lag gipsloft, og her efter er der jo dampspær og så kommer spær jo.

Hvis jeg skal have en stor lampe op så skulle jeg jo gerne igennem til spær? er det "lovligt" eller et problem at skrue en skruge igennem dampspær, jeg kan jo ikke lappe hullet i dampspær, da gipspladerne jo er i mellem, mig og dampspær ...

Hvad gør man?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skru en krog i og hæng lampen op. Måske ligger damspærren et stykke oppe i isoleringen. Du kan ikke gøre andet. Det burde ikke være nødvendigt at finde et spær for at hænge en lampe op, det begrændser også muligheden for placering.


fase
OK, men hæng din lampe op alligevel, du kan ikke gøre andet. For øvrigt er der ikke brandmeldere, jeg mener, det er lovkrav i ny byggeri.

fase
I nybyg skal der være en røgalarm pr. etage og den skal være sluttet til 230V. Men det kan selvf. være at din entreprise ikke indeholder det og du selv skal etablere det.
Hvis det er et lovkrav, kan man vel ikke sige, at det ikke er indeholdt i entreprisen. I det mindste må installationen være lavet.

fase
Annonce
Det er bygherren der har ansvaret for at lovgivningen overholdes. Men hvis trådstarter bare har købt et nøglefærdigt hus er det lidt for dårligt hvis enten entreprenør eller i det mindste installatøren ikke har gjort opmærksom på det.

Det kunne dog også være, at trådstarter bare vil installere ekstra røgalarmer efterfølgende. Og så er alt jo i skønneste orden
Der er 1 røgalarm, men det er jo ikke nok..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis