Borehammer - farlig eller respekt for.

Jeg skulle bore et 25 mm hul gennem min kampestensvæg. Da min gamle borehammer var gået itu, købte jeg en ny mrk. Ford FE1-18B

Jeg gik i gang med at bore, indtil boret pludselig satte sig fast, med de resultat, at resten af maskinen fortsatte med at rotere, selv om jeg holdt godt fast. Til den interesseret, var det et bor med kun 2 skær.

Resultatet blev en brækket knogle i hånden 

Er der nogen der ved om der skal være monteret en sikkerhedskobling, i tilfælde af boret sætter sig fast eller er det chancen man tager når man borer.

Min gamle borehammer, var en "billig" fra Biltema - men den havde en sikkerhedskobling, der til tider virkede lidt for godt.


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

MHT lov ved jeg ingenting... men da jeg arbejdede som elektriker havde vi ingen sikkerhedsordning på borehammerne, og det har da en enkelt gang kostet at man blev revet grundigt rundt, men heldigvis uden at det kostede brækkede knogler som du har været ude for.
Jeg lærte at man starter med et lille hul, feks 8-10mm og så borer det op med 25 mm boret bag efter netop for at undgå at det sætter sig fast. Da jo større boret er, des nemmere sætter det sig.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det var ikke godt. Tror ikke der skal være nogen sikkerhedskobling ifølge lovgivningen, den vil nok også være svær og lave hvis den skal du som du selv har været inde på. Den bedste sikkerhedsanordning der findes, er nok og slippe maskinen hvis den sætter sig fast.

God bedring.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ud fra mærket af din maskine vil jeg give et kvalificeret gæt på, at den er købt hos Onkel Harald.

Desværre skulle FORD aldrig have lagt navn til de produkter Onkel Harald sælger under deres navn. Har selv købt en slagnøgle af samme mærke hos Onkel Harald, den var mildest talt ubrugeligt og røg retur.

Men sikkerhedsanordning eller ej, er jeg nok som de øvrige - kender ikke til regler herom og tvivler på, om der er krav herom.

Jeg tror der skal være en sikkerheds kobling i maskinen. Jeg har da ret ofte sat sådan an fyr fast (andre fabrikater senest tidligere i aften) uden at den har såret mig. Men derfor kan man sagtens blive overrasket over at den pludselig går fast, og dermed miste herredømmet. Og kommer den uheldig rundt kan det jo som du har oplevet desværre give ulykker.
De gammeldags store boremaskine hvor man kunne sætte et stykke 1/2" rør ind fra begge sider er ikke tilladt mere. De kunne ellers smide 2 mand rundt, og det var ikke heldig hvis de dinglede oppe på en stige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er korrekt, at den er købt hos HN, men syntes egentligt maskinen gjorde det den skulle, så jeg har ikke noget at udsætte på HN. Jeg lavde efterfølgende et stativ, som jeg kunne sætte maskinen fast i, og fik på den måde boret hullet.

Så mit indlæg går mere på om der skal / burde være noget sikkerhed på maskinen, som i mit tilfælde, ikke virkede. Tænker det ikke kan være meget svært at lave, eftersom min tidligere maskine, som også var af budgettypen, kunne.

Men det bliver nok som Nitter skrev, at det bedste løsning er, at lade være med at holde så fast som jeg gjorde, og så slippe maskinen, hvis den sætter sig fast.

 

Det kan være svært at slippe en maskine der sætter sig fast, rent refleks holder man bedre fast, og kan ikke slippe når maskinen begynder at ville KASTE RUNDT MED EN.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns og når man har prøvet det et par gange, klipper man tilledningen af i ca. ½m længde og sætter en forlængerledning i. Den placerer så sin fod på, og så kører maskinen ikke ret længe.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis