Forsænket loft i lejlighed

Hej alle sammen,

 

Jeg skal have sænket loftet i mit køkken lidt, og sat nogle køkkenspots i. Hvordan laver man bedst en opbygning på et eksisterende loft? Jeg havde forestillet mig at sætte 45x45mm regler langs kanten af loftet, og fordelt med en 60-cms mellemrum ud over loftet, og derefter skrue forskallignsbrædder 100x19 på tværs, og så smække to lag gips på. Hvordan sætter jeg bedst reglerne fag i loftet? Bare nogle store 80mm skruer eller sådan noget op i det eksisterende loft? Da det er en lejlighed ved jeg, at jeg skal have isoleret hele skidtet, og det skal jeg nok gøre. Jeg har kigget lidt på løsnigerne i stål, men jeg synes det er svært at hitte ud af præcis hvordan man skal skrue skidtet op

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det var meget tæt imellem dine lægter, færre kan også gøre det. Du skal helst have det skruet op i den forskalling der bærer det nuværende loft. Ellers er det næsten sikker at de evt. små stifter der holder loftet ikke vil kunne bære det hele.
Og så skal du huske at have elinstallations dåsen ført med ned. Der er nogen der samler det og fører ledning ned igennem et lille hul, eller direkte ud i spots.

De bør idømmes hængning, skydning , evt.drukning eller det der er være.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jah, udfordringen er at jeg ikke aner hvor den nuværende forskalling sidder. Men da det er et ret smalt rum (2,5 meter på tværs) så ville det måske være nok at sætte en regle langs siderne, og sætte det fast i murstensvæggen, og så en enkelt på "midten" af rummet, som bare skrues fast hvert 30 cm med skruer. Så er man nok heldig at ramme den originale forskalling et sted. I forhold til el, så sidder det nuværende udtag på endevæggen ud mod gangen hvor ledningskasserne er trukket lige på den anden side. Jeg havde egentlig tænkt mig at fjerne det nuværende udtag, og trække et helt nyt kabel fra spot til spot som man må, og derefter ud i kabelkanalen hvor det splejses til den nuværende ledning med nogle solide muffer. Så er den eneste samling tilgængelig i kassen, bortset fra hvor ledningen sidder i spotsne selvfølgelig. Så slipper jeg for at blinde et udtag, eller trække ned, eller lign. Det går jeg ud fra er lovligt? Og jeg får selvfølgelig min elektriker til at lave det.
Måske kan du se spor efter sømmene på det nuværende loft, hvis man ser nøje efter. Men det kommer naturligvis an på hvilken type loft det drejer sig om.
Ja elektriker har sikkert en god løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er rimelig sikker på at det er et pudset loft, men lige nu sidder der sådan nogle små forfærdelige gipsplader sømmet direkte på.
Den pudsede loft kan sagtens bære et loft under. Det består af ca. 100 mm brædder med 8-10 mm afstand imellem. De små gipsplader holder naturligvis ingen ting. Det er den nemmeste sag i verden at pille en eller alle ned. Så får du plads til mere isolering, og vished for hvordan det ser ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var skam helt sikkert en del af planen at hive de gamle plader ned
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis