Gulvarme i hus fra 1971

Hej.

Min kone og jeg har et hus fra 1971 med en gulvopbygning, jf. gl bygningstegninger, der hedder 200 mm grus, 80 mm beton/klaplag, membram, 75 mm glasuld, 3x4" strøer, 22 mm gulvplade. På gulvpladen var der gulvtæppe da vi købte huset, men det skiftede vi ud med et klikgulv.

Vi har planer om at sætte et nyt køkken og generelt fixe stuen og køkkenet lidt op, og i den forbindelse gerne skifte radiatore ud med gulvvarme.

For at holde omkostningerne nede og for ikke at tage munden for fuld rent arbejdsmæssigt, vil jeg høre om det er muligt at udskifte den 22 mm tykke gulvplade med en 22 mm Neotherm spån-sporplade med tilhørende varmefordelingsplade og 16 mm pexslange og derpå ligge et nyt klikgulv.

Jeg er i tvivl om der vil være for lidt isolering i de 75 mm eller om varmetabet vil være tåleligt. Evt om man skal skifte isoleringen ud med nyt og hvad med de gamle strøer. Vil de gå i stykker når man fjerner den gl. gulvplade.

Vil man evt. kunne ligge den ny Neotherm plade ovenpå eksisterende gulvplade og dermed undgå at ødelægge noget nedeunder?

 

 

 

 


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens lave gulvarme som du beskriver, men 75mm isolering er alt for lidt, det bliver alt for dyrt i varme.

Vil du have gulvvarme er der kun en vej, alt det gamle skal ud, og du skal have gravet ud så du får plads til ca 300 mm isolering.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok. Det er også umiddelbart min egen tanke, men ville bare gerne være fri for graveriet :-)

Tak for svar.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er nok kun alt eller intet. Vil man have den behagelighed der følger med gulvvarme, så må man lave det ordentlig. Du kommer jo ikke til at gøre det om i de næste mange år. Og ja vel er der meget arbejde, jeg har selv gjort det i 3 rum i de seneste 2 år. Så mangler jeg stuen på ca. 36 kvm. og den er jeg ikke bange for at gå i gang med.
For at undgå svineri i resten af huset, tager jeg et vindue helt ud. Altså også karmen. Der bliver så lavet et lille stillads som trillebør kan køre op ad - ud igennem vindue - og nedad uden for. Eller hvis det er muligt direkte hen til kant af container.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan sagtens lade sig gøre og varmetabet er ikke det store. Vi har det selv i hele huset som er fra 1960. Vi bruger det samme, som da vi havde radiatorer.

Hvis det var tung gulvvarme du ville støbe, så var det en helt anden sag. Så ville jeg have sagt det var for lidt.

Husk i øvrigt at du ikke må lægge mere isolering oven på dit klaplag, da du så vil få problemer med fugt.
Nu syntes jeg det er synd at male fanden på væggen, Enig i at det ikke er den mest økonomiske løsning, men i forhold til omkostningen/tidsforbruget ved den store løsning, så skal man overveje om man vil betale den smule ekstra om året istedet.
Jeg har selv lavet løsningen i vores villa fra 1973 på 171m2, det er lavet i sommeren 2014, og jeg har i 2015 brugt 22,69 mwh og i 2016 brugte vi 22,53 mvh, og vi har dem generelt stående på 22,5 grader om vinteren.

Jeg valgte dog at ligge nye strøer og sikre en rigtig god kantisolering, men har stadig kun 75mm isolering under for at undgå de problemer med fugt/kondens der kan komme hvis man ligger mere selv om der er plads til det.
De nye strøer blev valgt for at da det ikke var muligt at redde de gamle hvis pladerne skulle op, de sad sgu for godt sammen, og jeg ønskede ikke at hæve gulvet med flere cm.
Men hvis du har pladsen så kan jeg ikke se problemet i at ligge sporplader direkte oven på de eksisterende, HVIS det gøres rigtigt

MEN for at være sikker på at undgå en knirkende/larmende konstruktion vil jeg anbefale nye strøer, det er en klar risiko ved at ligge det oven på eksisterende, men burde kunne ordnes ved et godt mellemlag og rigtig mange gode skruer :-)

Det er også nemmere at styre slangerne fra alle rum hvis du ligger nye strøer, kan godt se problemet i at få trukket slangerne hvis der kun ligges plader ovenpå de gamle, men alt kan lade sig gøre :-)

Hvis du vælger at ligge nye strøer så sig til, så vil jeg gerne give lidt råd til opbygningen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også