Øv fugerne er blevet lyse - what to do?

Hej,

for nogle uger siden fik jeg lagt fliser i et nyt rum. I går skulle fliserne så fuges - dette fik jeg vist hvordan gøres af murer, og det var jo ikke umiddelbart rocket-science. 

Vi har valgt lyse grå fliser, og valgte en næsten sort fuge til dem - Alfix Cerafill 10 sortgrå hedder den.

Det gik fint, gulvet blev fuget og eftefølgende rengjort med svamp og spand med ruller af to omgange, da den sorte fuge farvede helt vildt på de lysere fliser.

Efter rengøring var resultatet super flot, og de våde fuger fremstod helt sorte og super flotte og ens. 

I går aftes da jeg kiggede til det og fugerne stille og roligt var begyndt at tørre kunne jeg se at fugerne flere steder blev lyse. I dag er resultatet knap så pænt - mange fuger er blevet helt lyse mens de nogle steder har beholdt den næsten sorte farve.

Da der nok kommer spørgsmål til om jeg har glemt noget om til, så er historikken anført her: 

- Gulvet blev støbt i april 2016 med varmerør i gulvet til gulvvarme

- For 2 uger siden blev gulvet grundig rengjort og primet med Alfix Gipsprimer fortyndet 1:3 efter anvisning

- Dagen efter blev fliserne og limet med Alfix Profix

- 14 dage senere (i går) blev gulvet så fuget

- Gulvvarme har ikke været tændt endnu overhovedet (hanerne med vandet er lukket) - kan se andre med problemet hvor folk skriver det kan være grundet tændt gulvvarme

 

Ud over de 2 gange gulvet blev rengjort har jeg fået besked på at jeg skal give det noget fliserens et par dage efter, hvilket vil sige i morgen. Dette for at fjerne det sidste slør der stadig kan anes en smule på nogle fliser rundt omkring. Men jeg antager ikke at dette vil hjælpe på mit problem og gøre fugerne mørkere - ud over når de selvfølgelig er våde

 

Er der noget jeg kan gøre for at gøre fugerne lidt mere ensfarvede? Nogen skriver om klinkeolie og evt. brun sæbe og vand.

 

Har også tænkt om jeg, når fugerne er tørre kunne tage en tandbørste gøre den våd og gnubbe noget tørt cerafill i fugerne med denne - men ved ikke om dette kan trække ned i fugerne eller om det bare vaskes af næste gang gulvet vaskes?

 

Rummet er ikke voldsomt stort, men må indrømme jeg vil være meget ked af at kradse fugerne op igen allerede og gøre det om... og desuden ved jeg ikke helt hvordan jeg opnår bedre resultat næste gang.

 

Gode råd modtages med meget stor glæde

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ingen tvivl om at fuger nok skal få ensartet farve i løbet af 2 - 3 dage. Om det så er en tilfredsstillende farve kan ingen svare på. Og jeg tror næppe du kan gøre noget klogt andet end at indstille hjernen på at det er sådan det skal være . > kan man ikke få den (farve) man elsker må man elske den man får<


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alfix cerafill 10 og også lip koksgrå gør det der. Det går ikke væk sådan lige. Jeg bruger selv Ardex koksgrå den er efter min mening ikke helt så slem men har dog lidt. Nogen siger det har noget at gøre med at man bruger for meget vand, men har prøvet at fuge dem hvor jeg stort set kun vaskede fliserne og glattede fugerne med en klud. Samme resultat. Du kan gøre dem lidt mørkere med klinke olie af den fede slags. Det er ikke nok med gulv glans /polish.

km
Du må for guds skyld ikke give dem feks eddike syre eller salt syre. Det bliver de endnu lysere af. Havde en bruse niche hvor væggene fik hvide løbere i fugerne efter at det havde fået eddike syre. Bestemte mig for at kradse det hele ud igen og lave det en gang til. Denne gang i ardex.

km
Mange tak for jeres svar. Ja ok den store forskel i farverne kan vel endnu skyldes at de ikke er tørret helt... generelt ser det også mørkere ud (med variationer) i den ende af rummet der blev fuget sidst.

Det er også kun lige over et døgn siden det blev vasket af efter fugning.

Jeg prøver at lade det stå et døgn eller to mere og så se... og så giver jeg det nok noget fliserens og ser. Det jeg tænker at bruge er http://www.alfix.com/rensemidler-og-plejemidler/rensevaske - det kan jeg vel godt? Og det kan vel tage det hvis det er kalk der er trukket frem i fugen når det tørrer?
Knirkegaard skrev den 22-01-2017 19:35:53

Mange tak for jeres svar. Ja ok den store forskel i farverne kan vel endnu skyldes at de ikke er tørret helt... generelt ser det også mørkere ud (med variationer) i den ende af rummet der blev fuget sidst.

Det er også kun lige over et døgn siden det blev vasket af efter fugning.

Jeg prøver at lade det stå et døgn eller to mere og så se... og så giver jeg det nok noget fliserens og ser. Det jeg tænker at bruge er http://www.alfix.com/rensemidler-og-plejemidler/rensevaske - det kan jeg vel godt? Og det kan vel tage det hvis det er kalk der er trukket frem i fugen når det tørrer?

 Nååå hjalp det så på resultatet med flisernes?? Står og har nøjagtig samme problem. Har fuget idag og nu er fugerne lysegrå med variationer... tænker at give det fliserens imorgen, men ville da lige høre om dit resultat selvom det er længe siden....


nuggi
Annonce
Talte med Lip i dag! 

Problemet skyldes manglende tørring af fliseklæb før fugning eller for meget vand i fugemørtel.

Sker typisk for store fliser (tykt lag fliseklæb).

10 dages tørring ved 20° anbefales. 

Hvis ulykken er sket 🤷
Mit bud: Fjern fuger, sikre dig fliseklæb er tørt, fug igen (med korrekt blandet mørtel).

Lip anbefalede også efterbehandling med klinkolie efter 10 dage. (Mæt Fuge, lad sidde i 12 timer, rengør med grundens (fortyndet som til alm. rengøring)) 
koldsø skrev den 31-03-2023 17:42:13

Talte med Lip i dag!

Problemet skyldes manglende tørring af fliseklæb før fugning eller for meget vand i fugemørtel.

Sker typisk for store fliser (tykt lag fliseklæb).

10 dages tørring ved 20° anbefales.

Hvis ulykken er sket 🤷
Mit bud: Fjern fuger, sikre dig fliseklæb er tørt, fug igen (med korrekt blandet mørtel).

Lip anbefalede også efterbehandling med klinkolie efter 10 dage. (Mæt Fuge, lad sidde i 12 timer, rengør med grundens (fortyndet som til alm. rengøring)) 

Velkommen til lds.

De er nok flyttet, eller holder lyset slukket.

Tråden er fra 2020

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis